Запис Детальніше

Навчальні матеріали для багатомовної освіти школярів: Аналіз ситуації в країнах Західної Європи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704410/
 
Title Навчальні матеріали для багатомовної освіти школярів: Аналіз ситуації в країнах Західної Європи
Educational resources for plurilingual education of schoolchildren: Analysis of the situation in Western Europe
 
Creator Першукова, Оксана Олексіївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті з’ясовано сутність поняття грамотність у сучасному європейському суспільстві. Визначено, що колекція навчальних матеріалів для багатомовної освіти характеризується неоднорідністю: вона містить одно-, дво- і багатомовні навчальні матеріали як для зорового чи слухового, так і комбінованого аудіовізуального сприйняття, а також включає інтерактивні засоби навчання. Розглянуто відмінності у позиціонуванні підручника в процесі навчання іноземної мови у західноєвропейському та вітчизняному науковому контексті. Проаналізовано характерні ознаки навчально-методичних комплексів з навчання англійської мови. Розкрито особливості сучасного підходу до навчання основної мови шкільництва. Представлено аналіз навчальних матеріалів для основних технологій формування багатомовності школярів у країнах Західної Європи.
Учебные материалы для многоязычного образования школьников: Анализ ситуации в странах Западной Европы
В статье определена сущность понятия грамотность в современном европейском обществе. Установлено, что коллекция учебных материалов для многоязычного образования характеризуется неоднородностью: она содержит одно-, двух- и многоязычные учебные материалы как для зрительного или слухового, так и комбинированного аудиовизуального восприятия, а также включает интерактивные средства обучения. Рассмотрены различия в позиционировании учебника в процессе изучения иностранного языка в западноевропейском и отечественном научном контексте. Проанализированы характерные признаки образовательно-методических комплексов по обучению английскому языку. Раскрыты особенности современного подхода к изучению основного языка преподавания в школе. Представлен анализ учебных материалов для основных технологий формирования многоязычия школьников в странах Западной Европы.
The article deals with the analysis of the educational resources for multilingual education in Western European countries. The essence of the literacy concept in modern society is characterized by multilingualism and new technical possibilities. In addition to traditional skills of reading, writing, speaking and listening in several languages it also includes mediation as a student's ability to help to individuals who cannot communicate directly. The other important factor is the changing nature of the text that is associated with the development of digital technology. Modern students are more accustomed to reading multimodal in nature texts on the computer screen than on paper without images, and they find work on the computer keyboard much more comfortable then writing in a notebook. Differences in positioning a textbook for learning a foreign language in the Western European and Ukrainian national scientific context are considered. In the sense of a "basic learning tool" it is not a mandatory attribute of Western schools. It is determined that the collection of educational resources for plurilingual education is characterized by heterogeneity. The number of multilingual manuals is actually very limited. Modern collection contains educational materials for visual perception in print, audio and video recordings performed alive and recorded on modern media, as well as examples of linguistic and cultural behavior exhibited over the Internet. It contains single, dual and multilingual educational materials for visual or auditory and combined audio-visual perception, and includes interactive learning tools. Characteristic features of a coursebook for teaching English are analyzed. They are: cultural versatility; ideological neutrality of the content; gender, racial and social equality; promotion of human values; presenting the social successful people and examples of safe behavior etc. The peculiarities of the modern approach to teaching the basic language of schooling are revealed. The analysis of educational materials for basic technologies of schoolchildren’ plurilingualism development in Western European countries is represented.
 
Publisher Ленвіт
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format other
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704410/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9F%D0%B5%D1%80%D1%88_%D0%9D%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96_%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D0%B8_%D0%B4%D0%BB%D1%8F_%D0%91%D0%9E%28_%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%82%D0%BA%D0%B0_2%29.PDF
- Першукова, Оксана Олексіївна (2015) Educational resources for plurilingual education of schoolchildren: Analysis of the situation in Western Europe Іноземні мови, 2 (82). pp. 3-12. ISSN 1817-8510