Особливості оцінювання якості навчальних досягнень школярів у контексті багатомовної освіти в країнах Європи
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/704413/
|
|
Title |
Особливості оцінювання якості навчальних досягнень школярів у контексті багатомовної освіти в країнах Європи
Features of assessment of educational achievements of students in the context of school plurilingual education in European countries. |
|
Creator |
Першукова, Оксана Олексіївна
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
В статті розглянуто особливості оцінювання багатомовної компетентності європейських школярів. Автором представлено поняття багатомовна компетентність особистості і окреслено відмінності у об’єктах оцінювання у процесі навчання іноземних мов та багатомовній освіті. Визначено, що політика мовного оцінювання є втіленням мовної політики і може бути засобом дискримінації, а тому вимагає особливої уваги. З’ясовано, що оцінювання багатомовної компетентності в Європі пов’язано із готовністю мобілізувати багатомовний репертуар особистості для навчання та життя у соціумі. Зроблено висновок про те, що формувальне оцінювання багатомовної компетентності в школах країн Європи забезпечене інструментарієм для його успішного функціонування. Наведено обов’язкові риси процедури оцінювання якості навчальних досягнень школярів у контексті багатомовної освіти, представлено особливості, характерні для імерсійної та рецептивної технологій формування багатомовності.
Features of assessment of educational achievements of students in the context of school plurilingual education in European countries. The article deals with the features of assessment of European school children’ plurilingual competence. The author presents the concept of plurilingual competence and outlines the differences in the objects of assessment in foreign language learning and multilingual education. It is determined that the policy of language evaluation is the embodiment of language policy; it can be used as a tool of discrimination and therefore requires special attention. It was found that assessment of multilingual competence in Europe is connected with willingness to mobilize multilingual repertoire of personality for study and life in society. It is concluded that the formative assessment of plurilingual competence in schools of European countries is provided with the tools for its successful operation. The mandatory features of the evaluation procedure of academic achievements of students in the context of plurilingual education are shown, as well as presented characteristics of assessment in the context of immersive and receptive technologies. Особенности оценивания качества образовательных достижений школьников в контексте многоязычного образования в странах Европы. В статье рассмотрено особенности оценивания многоязычной компетентности европейских школьников. Автором представлено понятие многоязычная компетентность личности и очерчено отличия в объектах оценивания в процессе обучения иностранным языкам и многоязычном образовании. Определено, что политика языкового оценивания является воплощением языковой политики и может быть средством дискриминации, а потому требует особенного внимания. В Европе оценивание многоязычной компетентности имеет связь с готовностью личности мобилизовать многоязычный репертуар для обучения и жизни в социуме. Сделано вывод о том, что формирующее оценивание многоязычной компетентности в школах стран Европы снабжено инструментарием для успешного функционирования. Рассмотрены обязательные черты процедуры оценивания качества образовательных достижений школьников в контексте многоязычного образования, а также представлены особенности, характерные для иммерсионной и рецептивной технологий формирования многоязычия. |
|
Publisher |
Ленвіт
|
|
Date |
2015
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
other
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/704413/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9F%D0%B5%D1%80%D1%88%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%9E%D1%86%D1%96%D0%BD%D1%8E%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87_%D0%B4%D0%BE%D1%81%D1%8F%D0%B3._%D0%B4%D0%BB%D1%8F_%D0%86%D0%9C.PDF
- Першукова, Оксана Олексіївна (2015) Features of assessment of educational achievements of students in the context of school plurilingual education in European countries. Іноземні мови, 1 (81). pp. 11-19. ISSN 1817-8510 |
|