Запис Детальніше

Формування професійно-етичних якостей майбутніх фахівців соціальної сфери

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/14841/
2312-5993
 
Title Формування професійно-етичних якостей майбутніх фахівців соціальної сфери
Формирование профессионально-нравственных качеств будущих специалистов социальной сферы
Formation of professional and ethical qualities of future specialists of social sphere
 
Creator Спіріна, Тетяна Петрівна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Пріоритетним завданням та предметом особливої уваги української держави у період інтегрування у світові економічні процеси є забезпечення високого рівня професіоналізму фахівців, підвищення їх загальної культури, морально-етичних якостей. Потребує уваги система професійної підготовки майбутніх фахівців, яка будується на принципах неперервної професійної освіти: гуманізації, гуманітаризації, демократизації, інтеграції, індивідуалізації. Оскільки моральні якості є однією із складових професійної придатності фахівців, на сучасному етапі з’являються нові тенденції формування професійно-етичних якостей.
Розглядаючи моральні цінності й вимоги до формування професійно-етичних якостей майбутніх фахівців соціальної сфери, автор у запропонованій статті наголошує, що саме моральні норми відображають специфічний характер соціально-педагогічної роботи.
Система профессиональной подготовки будущих специалистов строится на принципах непрерывного профессионального образования: гуманизации, гуманитаризации, демократизации, непрерывности, интеграции, индивидуализации. На современном этапе появляются новые тенденции формирования профессионально-этических качеств, поскольку моральные качества специалиста являются одним из ведущих компонентов его профессиональной пригодности.
Поскольку центральным объектом социально-педагогической работы является личность, ее потребности, направленность индивидуальности во всем многообразии проявлений, будущий специалист социальной сферы должен понимать нравственные регуляторы жизнедеятельности личности и быть готовым прийти на помощь, предоставлять ее квалифицированно, доброжелательно, терпеливо.
Несмотря на предпочтения, антипатии в отношении другого, будущий специалист социальной сферы должен объективно воспринимать клиента, а отношение к нему базировать на толерантности, терпимости, доброжелательности, уважении его достоинства.
В предлагаемой статье автор рассматривает нравственные ценности и требования к формированию профессионально-этических качеств будущих специалистов социальной сферы, доводит их взаимосвязь и взаимообусловленность, поскольку моральные нормы отражают специфический характер социально-педагогической работы.
In the period of market relations and integration into the world economic processes acute need to ensure a high level of professionalism, improve their general culture, moral and ethical qualities is a priority and special attention Ukrainian state. System of training future professionals based on the principles of continuous professional education, humanization, humanization, democratization, continuity, integration and individualization. Caliber professional is a leading component of his professional life at the present stage, new trends in the development of professional and ethical qualities.
As the central object of social and educational work is the person, his needs, personality orientation in all manifestations of diversity, the future expert of social sphere should deeply understand the moral life personality regulators need to be able and ready to help, to give its qualified, friendly, patiently .
Despite preferences, dislikes in relation to the other, the future expert of social sphere should objectively perceive the client and his attitude to be based on tolerance, tolerance, benevolence, and respect for his dignity.
The proposed article, the author examines the moral values and the requirements for the formation of professional and ethical qualities of future specialists of social sphere, proving their relationship and interdependence, as moral standards reflect the specific nature of social and educational work.
The article notes that there are personal moral qualities that are valuable to social and educational work, namely: commitment, responsibility, justice, willpower, integrity, tact, tolerance, moderation, love for people, self-criticism. However, sociability, empathy, tolerance, care and observation and professional features, whose presence is a sign of professionalism.
 
Publisher Сумський державний пед. університет ім. А. С. Макаренка
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/14841/1/T_SPIRINA_PNTIIT_1_KSP%26SR_IL.pdf
Спіріна, Тетяна Петрівна (2016) Формування професійно-етичних якостей майбутніх фахівців соціальної сфери Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології., 1 (55). с. 151-156. ISSN 2312-5993