Запис Детальніше

Професійна самоорганізація як засіб підвищення професійної компетентності соціального педагога

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/14863/
http://pedscience.inf.ua.
 
Title Професійна самоорганізація як засіб підвищення професійної компетентності соціального педагога
Professional self-organization as a means of improving professional competence of social teachers
Профессиональная самоорганизация как средство повышения профессиональной компетентности социального педагога
 
Creator Тимошенко, Наталія Євгенівна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Наразі науковці привертають увагу до питання подальшого професійного зростання та професійної компетентності особистості фахівця. Проблема професійної самоорганізації людини у нинішньому соціокультурному вимірі посідає центральне місце. Особливістю професійної самоорганізації є те, що фахівець свідомо та цілеспрямовано використовує та вдосконалює складові структури особистості у професійній діяльності, яка спрямована на розв'язання навчальних та професійних завдань. У статті обґрунтовано особливості професійної самоорганізації фахівця, як одного із дієвих засобів підвищення професіоналізму та професійної компетентності.
Currently, scientists draw attention to the issues of further professional growth and professional competence of the individual specialist. The problem of professional human self in the present socio-cultural dimension occupies a central place. The peculiarity of professional self-organization is that expert knowingly and intentionally uses and improves components of personality structure in professional activities aimed at addressing educational, professional and tasks.
In the article the features of professional self-organizing social pedagogue as a means of increasing professional competence.
Characteristics competency approach to vocational education showed that competence is characteristic (in other description) office and competence - integrative quality of a person, focused on solving real problems, stemming from its position.
It should be noted that the problem of professional self-identity in the scientific literature covered primarily in the context of interdisciplinary synthesis of knowledge of man and his interaction with the environment.
The process of self-organization of professional social pedagogue are many factors throughout life, are different: the quality and degree of intensity of exposure; formation of professional self, which is caused by the dynamics of the individual as a whole and in each case takes on a special character; complex, multidimensional process, following its internal logic and that the individual has a peculiar trajectory.
Professional self-organizing specialist - a system whose elements are self-governing, professional competence, pedagogical reflection. The same may be said about self-organization of professional social pedagogue as a means of increasing professional competence.
Self-organization of professional social workers - the ability to determine purpose and priorities, organize their gradual solution to monitor this process and analyze the results obtained to further development, improvement of necessary professional skills, abilities and can be seen as a means. Therefore, in the professional competence of the expert is important to focus on the formation and the ability to self-organization and self-organization in professional careers.
Сейчас ученые привлекают внимание к вопросу дальнейшего профессионального роста и профессиональной компетентности личности специалиста. Проблема профессиональной самоорганизации человека в нынешнем социокультурном измерении занимает центральное место. Особенностью профессиональной самоорганизации является то, что специалист сознательно и целенаправленно использует и совершенствует составляющие структуры личности в профессиональной деятельности, направленной на решение учебных и профессиональных задач. В статье обоснованы особенности профессиональной самоорганизации социального педагога как одного из средств повышения профессиональной компетентности
 
Publisher Сумський державний пед. університет ім. А. С. Макаренка
 
Date 2016-06
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/14863/1/%D0%A2%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9D%20%D0%84%20%D0%9F%D0%A1%D0%AF%D0%97%D0%9F%D0%9F%D0%A3%D0%A1%D0%9F_%D0%86%D0%9B.pdf
Тимошенко, Наталія Євгенівна (2016) Професійна самоорганізація як засіб підвищення професійної компетентності соціального педагога Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. (1). с. 322-327. ISSN 2312-5993