Запис Детальніше

Розвиток методологічної культури майбутніх учителів природничих дисциплін у процесі професійної підготовки: теоретико-методичний аспект

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704519/
http://elibrary.krpd.edu.ua/jspui/handle/0564/314
 
Title Розвиток методологічної культури майбутніх учителів природничих дисциплін у процесі професійної підготовки: теоретико-методичний аспект
The Sciences teachers’ methodological culture development in the course of their professional training – the theoretical-methodical aspect
 
Creator Лаврентьєва, Олена Олександрівна
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Монографію присвячено аналізу й обґрунтуванню теоретичних і методичних засад розвитку методологічної культури майбутніх учителів природничих дисциплін. Проаналізовано теорію і практику, специфіку та особливості, здійснено історико-педагогічний аналіз розвитку змісту професійної підготовки майбутнього вчителя природничих дисциплін від тенденцій минулого до сьогодення. Виявлено та обґрунтовано теоретичні засади дослідження та розроблено компоненти методологічної культури; розкрито зміст методики і представлено систему роботи з її розвитку в майбутнього вчителя природничих дисциплін у процесі професійної підготовки.
Адресується педагогам загальноосвітніх та вищих педагогічних шкіл, працівникам органів управління освітою, аспірантам, докторантам, науковцям, студентам, усім тим, хто опікується проблемами вдосконалення й підвищення якості професійної підготовки вчителів природничих дисциплін.
The monographic research deals with theoretical substantiation of factors of forming and developing the future Sciences teacher’s methodological culture and the methodical aspect of their practical implementation in professional training.
The study analyzes the stages of forming the system of professional training for both teachers in general and the Sciences teachers from historical and pedagogical points of view. The study has resulted in determining the essence, main tendencies and principles of building the content and technologies of future teacher professional training, in determining methodological foundations of the professional training, emphasizing the importance of humanistic, competency, culturological and methodological concepts of professional training, singling out problems and discords in the sphere under research.
On the basis of the analysis of philosophy and interpretation of modern psychological and pedagogical conceptions there are determined theoretical foundations of the Sciences teacher’s methodological culture (its essence, content and functions, its place in the metasystem of the professional and pedagogical culture) and this phenomenon is given both broad and narrow interpretations according to the level of a teacher’s methodological activity formation.
The systematic-morphological analysis enables creating the pattern of the Sciences teacher’s methodological culture – a complicated system which can be characterized as element and at the same time functional-morphological structure that includes methodological conscience, competency, individual-gnostic and value determinants, and each of the elements realizes the its functions in the methodological activities. Education-specific way of thinking is determined as a system-forming factor of the methodological culture. Structure-criterion components of the methodological culture – intellectual-cognitive, activity-practical and creative-reflexive – provide its effective diagnostics and complex development.
In conclusion, the monograph outlines the conception of forming and developing students’ methodological culture in the course of their professional training, presents methods and a complex of pedagogical conditions, reveals forms, means and techniques as well as forms and types of professional pedagogic training that are aimed at the end-to-end general and special methodological training, purposive development of future Sciences teachers’ methodological culture.
The materials of the monograph can be used by pedagogues of secondary and higher pedagogical schools, education management, postgraduates, postdoctoral students, scientists, the Sciences students.
Монография посвящена анализу и обоснованию теоретических и методических основ развития методологической культуры будущих учителей естественнонаучных дисциплин. Проанализированы теория и практика, специфика и особенности, осуществлен историко-педагогический анализ развития содержания профессиональной подготовки будущего учителя естественнонаучных дисциплин от тенденций прошедшего к настоящему. Выявлены и обоснованы теоретические основы исследования и разработаны компоненты методологической культуры; раскрыто содержание методики и представлена система работы по ее развитию у будущего учителя естественнонаучных дисциплин в процессе профессиональной подготовки.
Адресуется педагогам общеобразовательных и высших педагогических школ, работникам органов управления образованием, аспирантам, докторантам, научный работникам, студентам, всем тем, кто занимается проблемами усовершенствования и повышение качества профессиональной подготовки учителей естественнонаучных дисциплин.
 
Publisher КНТ
 
Date 2014
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704519/1/%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D1%8F_%D0%9B%D0%95%D0%90.pdf
Лаврентьєва, Олена Олександрівна (2014) The Sciences teachers’ methodological culture development in the course of their professional training – the theoretical-methodical aspect Project Report. КНТ, м.Київ, Україна.