Запис Детальніше

TUTORPSYCHICAL EDUCATIONSUPPORT AS A FACTOR OF PREVENTION OF VIOLATIONS OF STUDENTS’ ADAPTATION

Наукові журнали Тернопільського державного медичного університету імені І.Я.Горбачевського

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title TUTORPSYCHICAL EDUCATIONSUPPORT AS A FACTOR OF PREVENTION OF VIOLATIONS OF STUDENTS’ ADAPTATION
Т’ЮТОРСЬКИЙ ПСИХООСВІТНІЙ СУПРОВІД ЯК ФАКТОР ПРЕВЕНЦІЇ ПОРУШЕНЬ АДАПТАЦІЇ У СТУДЕНТІВ
 
Creator КІОСЄВА, О. В.; Український науково-дослідний інститут соціальної і судової психіатрії та наркології МОЗ України, м. Київ
 
Description Purpose – to develop psychoeducational and psychotherapeutic interactive training with tutor support to provide timely medical and social care for young people with violation of adaptation and adjustment disorder.Materials and methods. This work is based on the analysis of the mental state of 1076 university students and determines the correlation between relationship level of severity of psychopathology, resilience and attitude of girls with violation of adaptation to the university. Research methods: information-analytical methods, clinical-anamnestic methods, clinical and psychopathological methods, psychodiagnostic methods, mathematical-statistical methods.Results. It was found that mental distress had subclinical level of maladjustment symptoms in 12.5% of girls of younger courses. The leading place is occupied by prenosological form of anxiety-depressive, phobic, emotionally labile nature dysfunctions.Conclusions. The tutor psychical educational support is a preventer of adaptation disorders in students' environment/KEY WORDS: violations adaptation, students, the youth, stress, university, tutor.
Мета – розробити психоосвітній психотерапевтичний інтерактивний тренінг із т'юторським супроводом для надання своєчасної медико-соціальної допомоги молодим людям із порушенням та розладами адаптації.Матеріали і методи. Проведено аналіз психічного стану 1076 студентів університету, визначено взаємозв’язок рівня виразності психопатологічної симптоматики, життєстійкості та ставлення респондентів із порушенням адаптації до університету. У дослідженні застосовувалися інформаційно-аналітичний, клініко-анамнестичний, клініко-психопатологічний, психодіагностичний, математико-статистичний методи.Результати. Доведено, що у 12,5% студенток молодших курсів університету психічний дистрес включав субклінічний рівень проявів дезадаптації, який містив донозологічні форми дисфункцій тривожно-депресивного, фобічного, емоційно-лабільного спектра.Висновки. Т'юторський психоосвітній супровід є превентором розвитку порушень адаптації серед студентської молоді.КЛЮЧОВІ СЛОВА: порушення адаптації, студенти, молодь, стрес, університет, т’ютор.
 
Publisher I.Ya. Horbachevsky Ternopil State Medical University
 
Contributor

 
Date 2016-09-14
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/6740
10.11603/1681-2786.2016.2.6740
 
Source Bulletin of Social Hygiene and Health Protection Organization of Ukraine; № 2 (2016)
Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України; № 2 (2016)
2414-9470
1681-2786
10.11603/1681-2786.2016.2
 
Language ukr
 
Relation http://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/visnyk-gigieny/article/view/6740/6152
 
Rights ##submission.copyrightStatement##