Запис Детальніше

Автореферат - Візії апокаліпсису в українському постмодерністському романі

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/15059/
 
Title Автореферат - Візії апокаліпсису в українському постмодерністському романі
Визии апокалипсиса в украинском постмодернистском романе
The visions of apocalypse in Ukrainian postmodern novel
 
Creator Кірячок, Марина Володимирівна
 
Subject Спецради Університету
 
Description У дисертації здійснено багатоаспектне дослідження художньо-образних візій апокаліпсису, репрезентованих в українській постмодерністській романній прозі. Визначено зміст основних інтерпретацій ідеї глобальної кризовості та світового катастрофізму, узагальнено досвід вітчизняних та закордонних дослідників апокаліптичного дискурсу та запропоновано авторську характеристику типів кінцесвітнього візіонерства в українському постмодерністському романі: апокаліпсис як гра, апокаліпсис як пророцтво, апокаліпсис як подія.
Окреслену класифікацію реалізовано шляхом комплексного аналізу художніх моделей кінцесвітнього візіонерства (твори Ю. Іздрика, Є. Пашковського, Г. Пагутяк, О. Ульяненка, Ю. Щербака) відповідно до різновидів утілення ідеї кінця світу та формування віртуальних авторських апокаліптичних візій, якими сповнено художній простір обраних текстів на сюжетно-композиційному, образному, ідейно-філософському рівнях.
У дослідженні акцентовано увагу на інтертекстуальності як засобі актуалізації літературно-історичних асоціативних площин, що постають підґрунтям узагальнених уявлень про апокаліпсис; жанрових і мовностилістичних особливостях постмодерністського апокаліптичного роману, які надають текстам психоемоційної насиченості, глибинного символізму і метафоричності, відображають процес еволюції та модифікації жанрових форм роману, дають змогу цілісно інтегрувати авторські моделі кінцесвітнього візіонерства у прозовий текст.
Работа посвящена многоаспектному исследованию художественно-образных визий апокалипсиса, представленных в украинской постмодернистской романной прозе. Определены смысловые базисы основных интерпретаций идеи мирового катастрофизма, обобщен опыт отечественных и заграничных исследователей апокалиптического дискурса и предложена авторская характеристика типов апокалиптических визий в украинском постмодернистском романе: апокалипсис как игра, апокалипсис как пророчество, апокалипсис как событие.
Данная классификация апокалиптической составляющей в украинском постмодернистском романе реализована путем комплексного анализа художественных моделей апокалиптического предвидения (произведения Ю. Издрыка, Е. Пашковского, Г. Пагутяк, О. Ульяненка, Ю. Щербака) в соответствии с разновидностями воплощения идеи конца света и формирования виртуальных авторских апокалиптических визий, которыми наполнено художественное пространство избранных текстов на сюжетно-композиционном, образном, идейно-философском уровнях. Определено, что модель апокалипсиса в романе «Воццек» Юрия Издрыка является художественной реализацией апокалипсиса-игры, правила которой определяет сам нарратор-демиург. Романы Евгения Пашковского «Ежедневный жезл», Олеся Ульяненко «Сталинка», Галины Пагутяк «Мусорник Господа нашего» объединяет концепция «апокалипсис как пророчество», что в каждом из текстов имеет как существенные отличия, так и общие первостепенные черты (христианский теизм, психологизм, высокий уровень эсхатологического напряжения и др.), роман Юрия Щербака «Время смертохристов» интерпретируется в контексте популярной «адреналиновой» прозы, где апокалипсис появляется реальным событием и основой структуры сюжета романа. Подчеркнуто, что описанная типология апокалиптического предвидения не исключает наличие нескольких апокалиптических интерпретаций в пределах одного текста.
В работе также акцентировано внимание на лингвостилистических особенностях постмодернистской прозы, таких как жанровая неоднородность, интертекстуальность, оригинальный характер языкового пространства, которые в апокалиптическом романе являются средствами актуализации литературно-исторических ассоциативных плоскостей, формирующими основу обобщенных представлений об апокалипсисе, служат выразительным воплощением постмодернистских мировоззренческих наставлений, а так же придают текстам психоэмоциональной насыщенности, глубокого символизма и метафоричности, стимулируют процесс эволюции и модификации жанровых форм романа, дают возможность целостно интегрировать авторские модели апокалиптического визионерства в прозаический текст.
The thesis is dedicated to a polyaspect analysis of figurative visions of apocalypse, that are presented in Ukrainian postmodern novel. Sense bearing basics of the main interpretations of the world catastrophism ideas were defined, the experience of the native and foreign researchers of apocalyptic discourse was generalized and an authorial characteristic of types of apocalyptic visions in the novel of postmodern period in Ukrainian literature was suggested (an apocalypse as a game, an apocalypse as a prediction, an apocalypse as an event).
It has been estimated, that the model of the apocalypse in the novel “Wozzeck” by Izdryk is a virtual realization of “an apocalypse as a game”, the rules of which are defined by the narrator-demiurge himself, the novels “Everyday rod” by Eugene Pashkovsky, “Stalinka” by Oles Ulianenko, “Dump of our God” by Galyna Pahutiak are united by the concept of “an apocalypse as a prediction”, that in every defined case has specific differences as well as common primary characteristics (the Christian theism, psychologism, priority to the mental and ethical norms, the high level of eschatological tension etc.), the novel “The Time of Deathchrists” by Y. Shcherbak is interpreted in the context of popular “adrenalin” prose, in which the apocalypse appears as a real event and the basis of the plot structure of the novel.
An emphasis has also been made on the linguostylistic specialties of postmodern prose, such as the heterogeneity of the genre, intertextuality, the original character of the language field, which are means of actualization of literary-historical associative area in the apocalyptic novel that form the basis of generalized concepts of the apocalypse, serve as a vivid embodiment of postmodern ideological admonition, give texts psychological-metaphysical intension, deep symbolism and metaphoricity, stimulate the process of the evolution and modification of novel genre forms.
 
Date 2016
 
Type Автореферат дисертації
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/15059/1/%D0%BD%D0%B0%20%D1%81%D0%B0%D0%B9%D1%82%20%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%20%D0%9A_%D1%80%D1%8F%D1%87%D0%BE%D0%BA%20%D0%9C.%D0%92..pdf
Кірячок, Марина Володимирівна (2016) Автореферат - Візії апокаліпсису в українському постмодерністському романі Кандидат thesis, Київський університет імені Бориса Грінченка.