Запис Детальніше

Розвиток інтелекту та суб’єктності дорослих у віртуальному просторі

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/10864/
http://www.psytir.org.ua/upload/journals/2.2/authors/2016/Smulson_Maryna_Lazarivna_Rozvytok_intelektu_ta_subyektnosti_doroslyh_u_virtualnomu_prostori.pdf
 
Title Розвиток інтелекту та суб’єктності дорослих у віртуальному просторі
Развитие интеллекта и субъектности взрослых в виртуальном пространстве
Development of intelligence and subjectivity of adults in the virtual space
 
Creator Смульсон, Марина Лазарівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті з’ясований взаємозв’язок процесів розвитку інтелекту і суб’єктності дорослих у віртуальному просторі. Показано, що інтелект і суб’єктність є засадами самостійності і критичного мислення, протистояння небажаним впливам у розумінні світу дорослою людиною, зокрема, світу віртуального. Вони визначають наявність антиманіпулятивного і антикризового потенціалу особистості і вимагають постійного розвитку і психологічної підтримки.
Під інтелектом розуміється цілісне (інтегральне) психічне утворення, яке відповідає за породження, конструювання і перебудову ментальних моделей світу шляхом постановки і розв’язування задач. Інтелект не зводиться до системи когніцій, а включає також і метакогніції, метакогнітивні інтегратори, серед яких провідні – це інтелектуальна ініціація (самостійна постановка задачі), децентрація, рефлексія і стратегічність. Поняття «суб’єкт» у сучасній психології розглядається в контексті постнекласичної науки і пов’язується з його інтерпретаційними, або, інакше, рефлексійно-активними, можливостями у різних середовищах життєдіяльності
Інтегративний інтелект і, зокрема, інтелектуальні метакогніції працюють на розвиток суб’єктності дорослої людини, розвивають її самостійний погляд на світ і власну активність, сприяють цілепокладанню, творчому проектуванню власної діяльності і життєдіяльності, загалом, протидіють «смерті» суб’єкта у сучасному реальному і віртуальному світах.
В статье описана взаимосвязь между процесами развития интеллекта и субъектности взрослых в виртуальном пространстве. Показано, что интеллект и субъектность являются основой самостоятельности и критического мышления, противостояния нежелательным влияниям в понимании мира взрослым человеком, в частности, мира виртуального. Они определяют наличие антиманипулятивного и антикризисного потенциала личности и требуют постоянного развития и психологической поддержки.
Под интеллектом понимается целостное (интегральное) психическое образование, которое отвечает за порождение, конструирование и перестройку ментальных моделей мира путем постановки и решения задач. Интеллект не сводится к системе когниций, а включает также и метакогниции, метакогнитивные интеграторы, среди которых основные – это интеллектуальная инициация (самостоятельная постановка задачи), децентрация, рефлексия и стратегичность. Понятие «субъект» в современной психологии рассматривается в контексте постнеклассической науки и связывается с его интерпретационными, или, иначе, рефлексивно-активными, возможностями в различных средах жизнедеятельности.
Интегративный интеллект и, в частности, интеллектуальные метакогниции, работают на развитие субъектности взрослого человека, развивают его самостоятельный взгляд на мир и собственную активность, способствуют целеполаганию, творческому проектированию своей деятельности и жизнедеятельности, противодействуют «смерти» субъекта в современном реальном и виртуальном мирах.
In the article the interconnection of intellect development processes and subject activity of adults in virtual space are clarified. It is shown that intellect and subject activity are the backgrounds of independence and critical thinking, protecting unwanted effects in an adult understanding of the world, including the virtual world. They determine the presence of anti-manipulating and anti-crisis potential of the individual and require constant development and psychological support.
The intellect is a holistic (integral) mental formation, which is responsible for the generation, construction and reconstruction of mental models of the world by problems statement and solving. The intellect is not reduced to the system of cognitions, it also includes metacognitions, metacognitive integrators, among which the mains are an intellectual initiation (self-statement of the problem), decentration, reflexion and strategic thinking. The term "subject" in modern psychology is considered in the context of postnonclassical science and is linked with its interpretation, or otherwise reflective-active opportunities in different environments of life.
The integrative intellect and intellectual metacognitions in particular works on the development of adults subject activity, developing their own view of the world and of their own activity, promoting goal-setting, creative designing of activities and of life in general, opposing the "death" of the subject in today's real and virtual worlds.
 
Publisher Лабораторія Нових інформаційних технологій навчання
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/10864/1/Smulson_Maryna_Lazarivna_Rozvytok_intelektu_ta_subyektnosti_doroslyh_u_virtualnomu_prostori.pdf
Смульсон, Марина Лазарівна (2016) Development of intelligence and subjectivity of adults in the virtual space Technologies of intellect development, 2 (13). pp. 1-21. ISSN 2223-0521