Запис Детальніше

Ціннісна взаємодія як чинник розвитку обдарованої особистості

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704382/
 
Title Ціннісна взаємодія як чинник розвитку обдарованої особистості
Ценностное взаимодействие как фактор развития одаренной личности
Value interaction as a gifted personality’s development factor
 
Creator Музика, О. Л.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті аналізується взаємодія соціальних і особистісних ціннісних чинників у становленні і розвитку обдарованої особистості. Особистісно-ціннісна взаємодія розглядається як форма референтних зв'язків, у результаті яких відбувається реципрокний взаємовплив і соціальна валідизація, ціннісний обмін і взаємна ціннісна підтримка особистісних цінностей суб’єктів та здійснюється становлення й ціннісний розвиток обдарованої особистості.
В статье анализируется взаимодействие социальных и личностных ценностных факторов в становлении и развитии одаренной личности. Личностно-ценностное взаимодействие рассматривается как форма референтных связей, в результате которых происходит реципрокное взаимовлияние и социальная валидизация, ценностный обмен и взаимная ценностная поддержка личностных ценностей субъектов и осуществляется становление и ценностное развитие одаренной личности.
In the article social-psychological factors, which determine a gifted personality’s development are analyzed. Personality-value interaction is observed as a form of referent relations, in the result of which reciprocal mutual influence and social validation, value exchange and mutual value support of subjects’ personality values occurs and gifted personality’s formation and value development is performed.
In the result of theoretical analysis and empiric research data analysis it is stated, that personality-value interaction influences on gifted personality’s subjective values characteristics, which play a key role in the activity and self-development regulation. Content connections of gifted personality’s subjective values with referent persons’ values are confirmed. It is shown, that gifted personality’s value uniqueness is determined by its selectivity concerning referent influences and uniqueness of the own value experience.
It is confirmed, that gifted personality’s value autonomy is provided by its high self-esteem in the space of personality values (as a rule, the highest in comparison with referent persons’ estimation). Self-development vector in the process of value interaction is actualized by the lower self-esteem indicators of separate significant constructs in comparison with their intensity estimations in referent persons.
It is shown, that in the stage of becoming (gaining by a person of all features, characteristic for a gifted person) personality-value interaction with referent persons has a directing and supporting character. It favors a value attitude to the sphere of activity, in which a child starts to develop own abilities, satisfying the need of recognition and cognitive-creative needs. In the process of gifted personality’s further development the formation and support of personality values become a content of personality-value interaction. These values are connected with abilities’ self-development in the context of existential needs satisfying. At this stage requirements for referent persons, in sense of their competence and moral qualities, increase.
 
Publisher Вид-во ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704382/1/Muzyka_O_L_ZVROO_IP.pdf
Музика, О. Л. (2016) Value interaction as a gifted personality’s development factor Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Т.VІ: Психологія обдарованості, 12. pp. 5-20. ISSN 2072-4772