Запис Детальніше

Psychological analysis of the "leadership position" phenomenon of the higher education institution teacher

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/15085/
http://elite-journal.org/zmist/
 
Title Psychological analysis of the "leadership position" phenomenon of the higher education institution teacher
Психологічний аналіз феномену «лідерська позиція» викладача закладу вищої освіти
Психологический анализ феномена «лидерская позиция» преподавателя учреждения высшего образования
 
Creator Бреус, Юлія Володимирівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description The article presents a theoretical analysis of the phenomenon of "Leadership position" of the teacher. It is proved that the expression of leadership position of the teacher helps to create such conditions in the educational environment which conducive to development, self-development and the implementation of the student as a person and professional. The person’s leadership position is complex, relatively stable and dynamic personality formation which is characterized by a certain system of attitudes to the people and to himself in the complexity of social relations. The concept of "Leadership Position" analyzed on two levels: external and internal. Externally, it is manifested in leadership behaviors and activities. Internally, it is a system of active life position, readiness to make decisions and take responsibility.
У статті представлено теоретичний аналіз феномену «лідерська позиція» викладача. Обґрунтовано, що прояв лідерської позиції викладача допомагає створити такі умови в освітньому просторі, що сприяють розвитку, саморозвитку та реалізації студента як особистості та фахівця. Лідерська позиція визначається як комплексне, відносно стійке, динамічне особистісне утворення, що характеризується певною системою ставлень людини до людей та до самої себе у складності соціальних відносин. Поняття «лідерська позиція» проаналізовано у двох площинах: зовнішній та внутрішній. Зовнішньо вказаний феномен проявляється у лідерській поведінці, внутрішньо обумовлюється наявністю активної життєвої позиції, готовністю приймати рішення та брати на себе відповідальність.
В статье представлено теоретический анализ феномена «лидерская позиция» преподавателя. Обосновано, что проявление лидерской позиции преподавателя помогает создать такие условия в образовательном пространстве, способствующие развитию, саморазвитию и реализации студента как личности и специалиста. Лидерская позиция определяется как комплексное, относительно устойчивое, динамичное личностное образование, характеризующееся определенной системой отношений человека к людям и к самому себе в сложности социальных отношений. Понятие «лидерская позиция» проанализированы в двух плоскостях: внешней и внутренней. Внешне указанный феномен проявляется в лидерской поведении, внутренне обуславливается наличием активной жизненной позиции, готовности принимать решения и брать на себя ответственность.
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/15085/1/Y_Breus_UL_2_NDL_KL.pdf
Бреус, Юлія Володимирівна (2016) Психологічний аналіз феномену «лідерська позиція» викладача закладу вищої освіти International Scientific Journal of Universities and Leadership (2). ISSN 978-617-7288-08-03