The concept of institutions of secondary educations development on the basis of leadership
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/15106/
http://pptp.kubg.edu.ua/ |
|
Title |
The concept of institutions of secondary educations development on the basis of leadership
Концепція розвитку закладу середньої освіти на засадах лідерства Концепция развития общеобразовательного учебного заведения на основе лидерства |
|
Creator |
Линьов, Костянтин Олександрович
|
|
Subject |
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН) |
|
Description |
Article reviews approaches of creation the Concept of institutions of secondary education development in Ukraine. It is noted that implementation of leadership paradigm in the management of secondary education is critically important according to the changes and challenges. Motivating employees to leadership development and taking initiative suggests that they have a sense of involvement in results of collective activities. All mentioned above creates culture of freedom and responsibility in the of secondary education institutions, helps to develop individuals as an administrator, teacher and student, forms their willingness to build life in the twenty-first century. Author relies on the model of sequential steps «The 4 Imperatives of Great Leaders» by Stephen R. Covey that determines the structure of development concept and its algorithm in development and implementation. The most difficult to practice of management in school is the assertion that the universal methods of leadership implementation are available. Each school must create its own method to fit the specific needs of the school and its organizational culture. The development concept is a powerful tool in the work of school staff, aimed to identify idea of educational institution, it’s of the place and destination in society. To create Concept author proposes to determine the philosophical foundations of the secondary education institution, its mission, vision, goals and objectives, priorities and idea of development results. Development Concept helps institutions to build strategy, implement the concept, build long-term plans, monitor and diagnose secondary education institutions
Стаття присвячена виявленню специфіки розробки Концепції розвитку закладу середньої освіти в Україні на засадах лідерства. Спираючись на модель послідовних кроків «Чотири імперативи лідерства» Стівена Кові – старшого, автор пропонує структуру Концепції розвитку закладу середньої освіти та алгоритм її розробки і реалізації. Наголошується, що запровадження лідерської парадигми у діяльність закладу середньої освіти характеризується посиленням значення горизонтальних зв’язків, делегуванням повноважень, фокусуванням на талантах, спроможностях співробітників, їх компетентностях Статья посвящена определению специфики разработки Концепции развития общеобразовательного учебного заведения в Украине на основе лидерства. Опираясь на модель последовательных шагов «Четыре императива лидерства» Стивена Кови – старшего, автор предлагает структуру Коцепции развития общеобразовательного учебного заведения и алгоритм ее разработки и реализации. Акцентируется внимание на том, что внедрение лидерской парадигмы в деятельность общеобразовательного учебного заведения характеризуется усилением значения горизонтальных связей, делегированием полномочий, фокусированием на талантах, способностях сотрудников, их компетентностях |
|
Publisher |
КУБГ
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/15106/1/K_Linyov_Konc_rozvitku_2016_IS.pdf
Линьов, Костянтин Олександрович (2016) Концепція розвитку закладу середньої освіти на засадах лідерства Педагогічний процес: теорія та практика (2). с. 26-31. ISSN 2078-1687 |
|