Запис Детальніше

LEADERSHIP THROUGH THE PRISM OF EVOLUTION OF APPROACHES TO UNDERSTANDING THE PHENOMENON IN EDUCATION

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/15107/
http://edu.sr.org.ua/
 
Title LEADERSHIP THROUGH THE PRISM OF EVOLUTION OF APPROACHES TO UNDERSTANDING THE PHENOMENON IN EDUCATION
Лідерство крізь призму еволюції підходів до осмислення феномену в освіті
Лидерство через призму эволюции подходов к осмыслению феномена в образовании
 
Creator Линьов, Костянтин Олександрович
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description In the article are determined the directions of evolution of approaches to understanding the essence and content of leadership: from the ones, oriented on separation of the determining role of guider-leader to the ones, oriented on social process, based on the deepening of interconnections and interactions in collective, attainment of the common aims of leader and followers, ability to changes and innovations. There is observed evolution of the leadership theory, from the model with one component – “guider-leader” to the one of two components “guider-leader – followers”, and further to the formula with three components “leader-followers – managerial process”. Exactly within this triangle is offered to identify the essence and content on the notion “leadership”, to create the programs of preparation and improvement of qualification of the guiders in educational branch, directed on formation of their competences, behavior styles and on training of the team behavior in collective. In the article is stated that the leadership is available to any person in organization, it is not a prerogative of only guider, formally appointed to the post. Leadership is not concentrated on the concrete posts or roles, it is dynamic and can transfer from the one person to the other, and as a consequence the power distance between leaders and followers is reduced. In this connection the object of research of leadership is displaced from the TOP-level to the middle and low links of the management. As a result there is a need to study leadership as a mass egalitarian phenomenon.
У статті визначаються напрями еволюції підходів до розуміння сутності та змісту лідерства у ХХ–ХХІ ст. Акцентується увага як на особистісно орієнтованому підході до осмислення феномену лідерства, відповідно до якого фокус дослідження спрямовується на вивчення особистісних якостей, навичок керівника, його ролі у закладі освіти, поведінки, стилю управління, так і на процесно орієнтованому підході до розуміння сутності лідерства, у контексті якого воно визначається як процес та як результат міжособистісних взаємодій, а не діяльності однієї особи
В статье определяются направления эволюции подходов к пониманию сути и содержания лидерства в ХХ-ХХ1 вв.
 
Publisher SPC PC "Technology center"
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/15107/1/76221
Линьов, Костянтин Олександрович (2016) Лідерство крізь призму еволюції підходів до осмислення феномену в освіті Sciencerise: pedagogical education, 8 (4). с. 29-34.