Запис Детальніше

NEGATION AS THE BASIS FOR NOMINATION OF THE SCIENTIFIC CONCEPTS

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title NEGATION AS THE BASIS FOR NOMINATION OF THE SCIENTIFIC CONCEPTS
ОТРИЦАНИЕ КАК ОСНОВА НОМИНАЦИИ НАУЧНЫХ ПОНЯТИЙ
ЗАПЕРЕЧЕННЯ ЯК ОСНОВА НОМІНАЦІЇ НАУКОВИХ ПОНЯТЬ
 
Creator БАГАН, Мирослава; Національний авіаційний університет
 
Subject nomination; term; word formation; negation; negation prefix; antonymous relationships
УДК 811.161.2'81'276
номинация; термин; словообразование; отрицание; отрицательный префикс; антонимические отношения
УДК 811.161.2'81'276
номінація; термін; словотвір; заперечення; заперечний префікс; антонімійні відношення
УДК 811.161.2'81'276
 
Description The article investigates the use of negative-strategy in nomination of the scientific concepts. Defined most productive models of term formation, which use derivational formants with negative semantics. The nominative specific of terms formed on the basis of the negation is established. Proved their relevance to research and organization of Ukrainian terminology. The article analyzes the nominative features of noun and adjectival terms formed by using a negative prefix не-.  The object of the study were also terms with  couple  of  negative  prefixes.  Determined  that  double  negation  though raises  difficult  to  understand  terms,  but  allows  you  to  clearly  oppose  certain characteristics of the object to reflect their evolution. Proved  that  mental-speech  operation  of  negation  often  serves  as  the foundation  for  Ukrainian-nomination  of  scientific  concepts.  It  resorted primarily to emphasize the lack of important functional attributes of the objects and to contrast them close but not identical objects. Found  out  that  negation  is  widely  used  in  the  creation  of  terms  on  the  verbal bases. Negation of dynamic features makes it possible formation of such terminology nominations that reflect important functional features of signified objects. As a result of analysis of terminology with negative prefix, it was revealed that the use of negative-strategy in term formating, on the one hand, promotes clearer juxtaposition of scientific concepts, on the other - regulates the scope of meaning. It  was  found  out  that nomination  based  on  the negation  allows transfer hypothetical but unrealized actions, processes and characteristics of objects that are not relevant to usual speech, but critical to scientific definitions. It  is  demonstrated  that  the  creation  of  terms  using  negative  prefixes promotes  a  clearer  distinction  between  scientific  concepts,  organizing  and streamlining  of  terminology  vocabulary  by  establishing  antonymous relationships between affirmative and negative terms This study opens new perspectives for studying the functional potential of other negative affixes in creating of terminology
Статья  посвящена  исследованию  особенностей  применения отрицательной  стратегии  в  номинации  научных  понятий.  Определены самые  продуктивные  модели  словообразования  с  использованием словообразовательных формантов отрицательной семантики. Установлена номинативная  специфика  терминов,  образованных  на  основании отрицания.  Обоснована  их  релевантность  для  научных  исследований  и упорядочения научной терминологии
Стаття  присвячена  дослідженню  особливостей  застосування заперечної  стратегії  в  номінації  наукових  понять.  Визначено найпродуктивніші  моделі  термінотворення,  у  яких  використано словотворчі  форманти  заперечної  семантики.  Установлено  номінативну специфіку термінів, утворених на основі заперечення. Обґрунтовано їхню релевантність  для  наукових  досліджень  та  впорядкування  української термінології
 
Publisher Национальный авиационный университет
 
Contributor


 
Date 2017-03-13
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/10724
 
Source Humanitarian Education in Technical Universities; № 33 (2016); 7-19
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 33 (2016); 7-19
Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 33 (2016); 7-19
 
Language uk
 
Relation http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/downloadSuppFile/10724/28239