Запис Детальніше

BLENDED LEARNING: THEORETICAL ANALYSIS AND STRATEGY OF IMPLEMENTATION IN EDUCATIONAL PROCESS OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Інформаційні технології і засоби навчання

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title BLENDED LEARNING: THEORETICAL ANALYSIS AND STRATEGY OF IMPLEMENTATION IN EDUCATIONAL PROCESS OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
СМЕШАННОЕ ОБУЧЕНИЕ: ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ И СТРАТЕГИЯ ВНЕДРЕНИЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ПРОЦЕСС ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ
ЗМІШАНЕ НАВЧАННЯ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ТА СТРАТЕГІЯ ВПРОВАДЖЕННЯ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС
 
Creator Buhaichuk, Kostiantyn L.
 
Subject educational process; blended learning; distance learning; e-learning; information and communication technology strategy
образовательный процесс; смешанное обучение; дистанционное обучение; электронное обучение; информационно-коммуникационные технологии; стратегия
освітній процес, змішане навчання, дистанційне навчання, електронне навчання, інформаційно-комунікаційні технології, стратегія.
 
Description The relevance of the material presented in the article is caused by the system implementation of modern information and communication technologies into the educational process of higher educational institutions, that induces the appearance of new kinds and forms of its organization, such as blended learning. Today, there is no single view of the content of this phenomenon among scientists. Based on the analysis of scientific literature and practical developments of pedagogical community the author has analyzed the content and features of the concept of "blended learning", highlighted two approaches to its understanding: narrow and wide. There is presented a generalized classification of blended learning models, as well as proposed strategic stages of its implementation in activities of educational institutions.
Актуальность материала, изложенного в статье, обусловлена системным внедрением в образовательный процесс высших учебных заведений современных информационно-коммуникационных технологий, что вызывает появление новых видов и форм его организации, в частности смешанного обучения. На сегодняшний день среди ученых нет единого взгляда на содержание этого явления. На основании анализа научной литературы и практических наработок педагогического сообщества автором проанализировано содержание и признаки понятия «смешанное обучение», выделены два подхода к его пониманию: узкий и широкий. Осуществлена обобщенная классификация моделей смешанного обучения, а также предложены стратегические этапы его внедрения в деятельность образовательных учреждений.
Актуальність матеріалу викладеного у статті зумовлена системним впровадженням в освітній процес вищих навчальних закладів сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що викликає появу нових видів та форм його організації, зокрема змішаного навчання. На сьогодні серед вчених немає єдиного погляду на зміст цього явища. На підставі аналізу наукової літератури та практичних напрацювань педагогічної спільноти автором проаналізований зміст та ознаки поняття «змішане навчання», виділені два підходи до його розуміння: вузький та широкий. Здійснена узагальнена класифікація моделей змішаного навчання, а також запропоновані стратегічні етапи його впровадження в діяльність вищих навчальних закладів.  
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Теоретичні аспекти дослідження
рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1434
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 54, No 4 (2016); 1-18
Информационные технологии и средства обучения; Vol 54, No 4 (2016); 1-18
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 54, No 4 (2016); 1-18
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 54, No 4 (2016); 1-18
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1434/1070
 
Rights Copyright (c) 2016 Kostiantyn L. Buhaichuk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0