Запис Детальніше

Рівень розвитку типів організаційної культури позашкільних навчальних закладів: зв’язок із характеристиками управлінської діяльності керівників

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704000/
 
Title Рівень розвитку типів організаційної культури позашкільних навчальних закладів: зв’язок із характеристиками управлінської діяльності керівників
Levels of development of organizational culture of non-school educational institutions: links with managers' administrative work characteristics
Уровень развития типов организационной культуры внешкольных учебных заведений: связь с характеристиками управленческой деятельности руководителей
 
Creator Карамушка, Л.М.
Баранова, В.А.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.07 Management aspects of educational institutions
374 Education and training out of school. Further education
 
Description У статті на основі емпіричного дослідження проаналізовано рівень розвитку основних характеристик управлінської діяльності керівників позашкільних навчальних закладів (компетентності, емоційності, вимогливості і справедливості). Показано представленість у позашкільних навчальних закладах таких типів організаційної культури, як культури «влади», культури «ролі», культури «завдань», культури «особистості», як у «реальній», так і «ідеальній» формі. Констатовано орієнтацію персоналу позашкільних навчальних закладів на посилення «прогресивних» типів організаційних культур (культуру «особистості» і культуру «завдань»). Виявлено зв’язок між рівнем розвитку основних характеристик управлінської діяльності керівників позашкільних навчальних закладів та рівнем розвитку різних типів організаційних культур.
On the basis of empirical research the authors analyze the levels of the main characteristics of managers' administrative work in non-school educational institutions (competence, emotionality, exactingness and fairness).
It was shown that non-school educational institutions had different types of organizational culture (power, role, task and person cultures), both in the real and ideal forms. The staff of non-school educational institutions were found to orient to the "progressive" types of organizational culture (person and task cultures).
Certain types of non-school educational institutions' organizational culture were found to have statistically significant relationship with the levels of the main characteristics of managers' administrative work: a) all characteristics of administrative work (competence, emotionality, exactingness) had statistically significant links with two "extreme" types of organizational culture of non-school educational institutions - they positively affected the levels of person culture (a progressive culture) and negatively affected the levels of power culture (a conservative culture); b) managers' emotionality had a positive impact on the levels of task culture (a progressive culture).
However, no statistically significant relationships were found between the main characteristics of managers' administrative work in non-school educational institutions and role culture, which, probably, suggests that role culture has a "special" status.
В статье на основе эмпирического исследования проанализированы уровень развития основных характеристик управленческой деятельности руководителей внешкольных учебных заведений (компетентности, эмоциональности, требовательности и справедливости). Показана представленность во внешкольных учебных заведениях различных типов организационной культуры (культуры «власти», культуры «роли», культуры «заданий», культуры «личности»), как в «реальной», так и «идеальной» форме. Констатирована ориентация персонала внешкольных учебных заведений на усиление «прогрессивных» типов организационных культур (культуры «личности» и культуры «заданий»). Выявлена взаимосвязь между характеристиками управленческой деятельности руководителей и уровнем развития различных типов организационных культур.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704000/1/%D0%9A%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BC%D1%83%D1%88%D0%BA%D0%B0_%D0%91%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
Карамушка, Л.М. and Баранова, В.А. (2016) Levels of development of organizational culture of non-school educational institutions: links with managers' administrative work characteristics Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. – Том І: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія, 44. pp. 3-9. ISSN 2072-4772