Запис Детальніше

Технологія визначення механізмів фонологічних помилок в учнів 5-6 класів із тяжкими мовленнєвими розладами

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/15169/
 
Title Технологія визначення механізмів фонологічних помилок в учнів 5-6 класів із тяжкими мовленнєвими розладами
Технология определения механизмов фонологических ошибок у учеников 5-6 классов с тяжелыми расстройствами речи
Detection of phonological mechanism of mistakes at students of 5-6 grades with severe speech disabilities
 
Creator Мельніченко, Тетяна Василівна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті охарактеризовано основні підходи щодо розробки діагностичної методики дослідження механізмів фонологічних помилок, які притаманні учням п’ятих-шостих класів із тяжкими мовленнєвими розладами (ТРМ). До її структури автором включено спеціальні завдання, які спрямовано на детальне вивчення слухових, зорових функцій та операцій, фонематичних процесів, стану усного мовлення (звуковимова, лексико-граматична сторона та зв’язне мовлення) у молодших підлітків із ТМР. Аналіз одержаних даних про рівень сформованості зазначених функцій та операцій у школярів 5-6 класів із тяжкими мовленнєвими розладами із ТРМ та школярів зі звичайним мовленнєвим розвитком засвідчує їхній нижчий рівень розвитку. Спираючись на отримані дані, автором було виокремлено групи фонологічних помилок та визначені механізми їх виникнення.
Підсумовуючи результати досліджень автор вказує на те, що у цілому, в учнів з тяжкими мовленнєвими розладами спостерігається недостатня сформованість усіх складових фонологічного компоненту мовлення, що суттєво впливає на подальший процес розвитку та навчання цієї категорії дітей.
Відповідно до результатів визначених механізмів фонологічних помилок, подальше наукове дослідження спрямоване на розробку ефективної корекційно-розвивальної методики формування фонологічної компонента мовлення в учнів 5-6 класів з тяжкими мовленнєвими розладами.
В статье охарактеризованы основные подходы к разработке диагностической методики исследования механизмов фонологических ошибок, присущих ученикам пятых-шестых классов с тяжелыми речевыми расстройствами (ТРР). В ее структуру автор включил специальные задания, направленные на детальное изучение слуховых, зрительных функций и операций, фонематических процессов, состояния устной речи (звукопроизношение, лексико-грамматическая сторона и связная речь) у младших подростков с ТРР. Анализ полученных данных об уровне сформированности указанных функций и операций у школьников 5-6 классов с ТРР и школьников с обычным речевым развитием демонстрирует, что их характеристики имеют низкий уровень развития. Опираясь на полученные данные, автором были выделены группы фонологических ошибок и определены механизмы их возникновения.
Подводя итоги исследований автор указывает на то, что в целом, у учащихся с тяжелыми речевыми расстройствами наблюдается недостаточная сформированность всех составляющих фонологического компонента речи, что существенно влияет на дальнейший процесс развития и обучения этой категории детей.
В соответствии с результатами определения механизмов фонологических ошибок, дальнейшие научные исследования направлены на разработку эффективной коррекционно-развивающей методики формирования фонологического компонента речи у учащихся 5-6 классов с тяжелыми речевыми расстройствами.
The main approaches to the development of diagnostic methods of research of mechanisms of phonological mistakes that are inherent to 5-6th grades students with severe speech disorders (SSD), auditory, visual functions and operations, phonemic processes and oral speech (pronunciation, lexical-grammatical side and coherent speech) at students with SSD are described in the article. The analysis of data on the formation of these functions and operations at 5-6th grades students with SSD and students with typical language development shows that characteristics have a lower level of development at the first ones. Based on the findings, the author separated groups of phonological mistakes and defined mechanisms of their occurrence.
Summing up the results of research, the author points out that in general, there is insufficient formation of all items of phonologic speech component that significantly affect the further process of development and training of students with SSD.
According to the results of phonological mistakes mechanisms identification, further research has to be directed to the development of effective methods of intervention and phonologic formation of speech at 5-6th grades students with SSD.
 
Publisher Видавництво "Педагогічна преса"
 
Date 2016-09
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/15169/1/T_Melnichenko_ODNV_3_79_KSPKIO_IL.PDF
Мельніченко, Тетяна Василівна (2016) Технологія визначення механізмів фонологічних помилок в учнів 5-6 класів із тяжкими мовленнєвими розладами Особлива дитина: навчання і виховання. Науковий, навчальний, інформаційний журнал, 79 (3). с. 71-78. ISSN 2312-2781