Запис Детальніше

Автореферат - Наративні стратегії художньої прози Ніни Бічуї

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/15310/
 
Title Автореферат - Наративні стратегії художньої прози Ніни Бічуї
Нарративные стратегии художественной прозы Нины
Бичуи
The narrative strategies of the prose by Nina Bichuia
 
Creator Римар, Наталія Юріївна
 
Subject Спецради Університету
 
Description У дисертації здійснено комплексний аналіз художньої прози Ніни Бічуї з
погляду наративної організації текстів. Визначено індивідуальні викладові
стратегії як свідчення авторської своєрідності й експериментаторства в
контексті українських літературно-мистецьких координат1960 – 1980-х років. У
дослідженні подано теоретико-методологічний огляд основних наративних
концепцій і типологій у дотичності до художнього твору, з’ясовано місце прози
Ніни Бічуї в літературознавчому дискурсі. Визначено основні й другорядні
наративні типи в аналізованих епічних текстах, схарактеризовано художній
наратив історії в авторській інтерпретації, виявлено ті текстуальні форми
організації прозових творів, якими активно послуговується письменниця.
Проаналізовано хронотоп як засіб наративного моделювання. Диференційовано
власне авторські наративні стратегії викладової манери. У результаті
дослідження до наратологічного інструментарію введено поняття змішано-
змінної нарації, роздвоєного наратора, а до індивідуально-стильових
особливостей художнього письма – фрагментарність, синхронність,
декларативність, смислощільність, рельєфність, автокоментування.
В диссертации осуществлен комплексный анализ художественной прозы
Нины Бичуи с точки зрения ее нарративной организации. Определены
индивидуальные нарративные стратегии как свидетельство авторского
своеобразия и экспериментаторства в контексте украинских литературно-
художественных координат 1960 – 1980-х гг. В исследовании представлен
теоретико-методологический обзор основных нарративных концепций и
типологий в соприкосновения к художественному произведению, выяснено
место прозы Нины Бичуи в литературоведческом дискурсе. Определены
основные и второстепенные нарративные типы в эпических текстах
писательницы, охарактеризован художественный нарратив истории в авторской
интерпретации, обнаружено те текстуальные формы организации эпических
произведений, которыми пользуется литератор. Проанализирован хронотоп как
средство нарративного моделирования. Дифференцированно собственно
авторские нарративные стратегии повествовательной тактики. В результате
исследования к нарратологическому инструментарию введено понятие
смешанно-переменной наррации, раздвоенного нарратора, а к индивидуально-
стилевым особенностям художественного письма – фрагментарность,
синхронность, декларативность, смыслоплотность, рельефность,
автокомментарии.
The thesis presents a comprehensive analysis of the prose by Nina Bichuіa
from the standpoint of its narrative structure. The research defines the individual
narrative strategies as an evidence of the author’s originality and experimentation in
the context of Ukrainian literary and artistic coordinates of 60s – 80s of the twentieth
century. While the literature of that time is marked by party dogmas and static
narrative tactics; the innovative type of N. Bichuia’s writing is characterized by
psychological insight, intellectual tension, elegance and aesthetics, swiftness of
author imagination. Realistic image becomes a signature of the author’s writing.
The thesis gives theoretical and methodological review of the basic narrative
concepts and typologies in propinquity to the text; finds the place of Nina Bichuia’s
prose in a literary discourse. It also determines the primary and secondary narrative
types in the epic texts; characterizes an artistic narrative of history in Bichuia's
interpretation; discovers the textual forms of organization of the prose that are
explicitly used by the author. The research analyses the chronotope as a means of
narrative modeling; differentiates Bichuia’s narrative strategies of the narrative
manner.
The writer’s narrative tactics of prose was comprehended through a complex
configuration of mixed and variable narration, binary conceptual types,
communicative triad of «narrator – author – narratаtor».
The object of the research is the prose by Nina Bichuia that was written and
published during 1960s –1980s and republished in 1990s – 2010s. The analysis
resulted in introduction to narrative instruments of the concepts of mixed and
variable narration, a bifurcated narrator, and to the individual and stylistic features
of writing the concepts of fragmentation, synchronicity, declarativity, plot
compactedness, text unevenness, autocomment.
The narrative manner of Nina Bichuia’s prose was presented by mixed and
variable narrative types that evolved from a third person narration in the early works
with school, teenager and philosophical theme to a combination of homodiegetic and
heterodiegetic narrator. In the process of the story sometimes appears an extradiegetic
narrative strategy, the image of a bifurcated narrator in the historical, humanistic and
philosophical works. The most original narrative strategies are shown in small prose
genres, in which Nina Bichuia uses mixing and blending of different narrative levels
in short event-indicative lines.
Homodiegetic narrator dominates in the author’s prose, he occupies the
position of internal or external focalization on the depicted from the point of view of
the first person. Usually it is a woman-narrator, self-absorbed, closed from the outer
world, internally focused on other characters that appear in the works. The prevalence
of the homodiegetic narrative in Bichuia’s works explains the large number of unsaid
fragments, internal monologues, dialogues with inner «I», thereby forming a closed Inarrator
psychological type.
Among the textual forms of narrative organization of the studied texts the
analysis singles out the following: a) intertextuality, which reveals explicit and
implicit methods of introducing «borrowed» words into the text; b) a narrative of
colors as an important means of transmitting visual art information that stands as an
indicator of emotional and psychological climate in the works; c) descriptiveness,
that is characterized by superficial, «external» illustration of events and characters,
plot elements in which are placed after each other; d) detailazation, that demonstrates
an accurate reproduction of the depicted with the help of artistic details (portrait,
landscape, interior, symbol, etc).; e) assembling, by which the narrator rapidly
changes events in the work. Nina Bichuia’s individual narrator strategies are
fragmentation, synchronicity, declarativity, plot compactedness, text unevenness,
autocomment.
 
Date 2016
 
Type Автореферат дисертації
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/15310/1/%D0%90%D0%92%D0%A2%D0%9E%D0%A0%D0%95%D0%A4%D0%95%D0%A0%D0%90%D0%A2%20%D0%A0%D0%B8%D0%BC%D0%B0%D1%802.pdf
Римар, Наталія Юріївна (2016) Автореферат - Наративні стратегії художньої прози Ніни Бічуї Кандидат thesis, Київський унверситет імені Бориса Грінченка.