Антропологічний поворот в мистецькій педагогіці – «золотий» перетин століть
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/15373/
|
|
Title |
Антропологічний поворот в мистецькій педагогіці – «золотий» перетин століть
Антропологический поворот в педагогике искусства – «золотое» сечение столетий Anthropological turn in artistic pedagogy - "Gold" section centuries |
|
Creator |
Олексюк, Ольга Миколаївна
|
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
Постнекласичні ідеї антропологічної педагогіки тісно взаємопов’язані з модернізаційними процесами у вищій мистецькій освіті. Евристичні перспективи антропологічних принципів є плідними при вивченні механізмів духовного потенціалу майбутніх фахівців. Антропологічний поворот у мистецькій педагогіці ініціює сучасну форму її фундаментальності, викликаної необхідністю інтеграції та гуманізації знання про людину в різних культурних контекстах. Постнеклассические идеи антропологической педагогики тесно взаимосвязаны с модернизационных процессов в высшей художественной образовании. Эвристические перспективы антропологических принципов является плодотворными при изучении механизмов духовного потенциала будущих специалистов. Антропологический поворот в художественной педагогике инициирует современную форму ее фундаментальности, вызванной необходимостью интеграции и гуманизации знания о человеке в различных культурных контекстах. Postnonclassical ideas of anthropological pedagogy are closely linked with the modernization process of higher art education. Heuristic perspectives of the anthropological principles is fruitful in studying of future specialists’ spiritual potential mechanisms. Returns soul to methodical and academic discourse contributes just spiritual education potential of the individual to which the soul is a basic cultural concept, and one of the principles of the content is implementation of the human soul’s psychological law in the unity of knowledge, feeling and will. Knowing the unique laws of the spiritual world in the process of interaction with the environment, the person has the choice of development’s ways. Thus the problem of the individual’s spiritual potential in the arts, her professional growth, ability to self-reflection and formation of global competency in a new covered through humanistic orientation of postnonclassical pedagogy. Contemporary art education only approaching to the study of human development’s patterns as a whole, but today we know that the spirituality of person and his subjectivity depends on the integration of emotional, intellectual, motivational, cognitive and other personal areas. Anthropological turn in art pedagogy initiates its fundamental modern form, is due to integration and humanization of knowledge about person in different cultural contexts. |
|
Date |
2016
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/15373/1/O_Oleksiuk_%D0%9E_IM_TMMM%20.pdf
Олексюк, Ольга Миколаївна (2016) Антропологічний поворот в мистецькій педагогіці – «золотий» перетин століть Освітологія / українсько-польський щорічник (5). с. 152-157. ISSN 2226-3012 |
|