Запис Детальніше

"Класово божевільні" у творах В.Підмолгильного та Б.Антоненка-Давидовича

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/15414/
 
Title "Класово божевільні" у творах В.Підмолгильного та Б.Антоненка-Давидовича
"Class mad people" in works by B. Pidmohylny and B. Antonenko-Davydovych
«Класово сумасшедшие» в произведениях В.Пидмогильного и Б.Антоненко-Давидовича
 
Creator Жигун, Сніжана Віталіївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті досліджено образи "класово божевільних" у новелі в.Підмогильного "З життя будинку2 та оповіданні Б.Антоненка-Давидовича "Чистка". З"ясовано, що в обох творах причиною кризи стають соціално-історичні обставини, вагу яких психіка героїв не спроможна витримати. У В.Підмогильного божевілля інтерпретується як відмова від реальності, а в оповіданні Б.Антоненка-Давидовича герой кидає виклик системі й оцінка його як божевільного сприймається як спосіб суспільної реепресії.
The article deals with investigation of artistic realization of "class mad people" image in V. Pidmohylny's short story "From the house life" and B. Antonenko-Davydovych's story “Combing-out”. The title image shows the repressiveness of the Soviet system where the ideology dominates in all spheres of life. It has been found out, that socio-historical circumstances, the pressure of which the characters’ mentality can't stand, are the reason of crisis in both works. But in V. Pidmohylny's short story the madness is also interpreted as refusal of reality, the last argument of the powerless person in the conflict with all-powerful system. Therefore image of the "class mad" old woman appeals to mercy of society. On the contrary in B. Antonenko-Davydovych's story the character bids defiance to the system, and his madness assessment is perceived as a way of his public repression. The replaceable narrator’s point of view which moves from the character to the surrounding people shows the existentialist conflict between individuality and crowd.

Different interpretation of "mental catastrophes" (B. Antonenko-Davydovech) can be explained by changes in perception of the personality role in the conflict with the system after The Second World War. The feeling of human powerlessness before the all-powerful system is replaced by conviction in need of individual revolt under the existentialism influence.
В статье исследовано особенности художественного воплощения образа «класово сумасшедших» в новеле В.Пидмогильного «Из жизни дома» и рассказе Б.Антоненко-Давидовича «Чистка». Титульный образ демонстрирует репресивность советской системы, где идеология доминирует во всех сферах жизни. Выяснено, что в обоих произведениях причиной кризиса становяться социально-исторические обстоятельства, давление которых психика героев не может вынести. Но в невеле В.Пидмогильного сумасшествие интерпретируется и как отказ от реальности, последний аргумент безсильного человека в конфликте с всемогущей системой. Поэтому образ «класово сумасшедшей» старухи апелирует к милосердию общества. Напротив в рассказе Б.Антоненко-Давидовича герой бросает вызов системе и оценка его сумасшествия воспринимается как способ общественной репресии его. Сменная точка зрения наратора, который перемещается с героя на окружение, демонстрирует экзистенциалистский конфликт между индивидуальностью и толпой.
Разницу в интерпретации «душевных катастроф» (Б.Антоненко-Давидович) можна обьяснить изменениями в восприятии роли личности в конфликте с системой после ІІ Мировой войны. Чувство человеческого безсилия перед всемогуществом системы сменяется под влиянием экзистенциализма убежденностью в необходимости индивидуального бунта.
 
Publisher Дніпропетровськ: РВВ ДНУ
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/15414/1/Zhygun-Tajinyhudtextu-19-IPh.pdf
Жигун, Сніжана Віталіївна (2016) "Класово божевільні" у творах В.Підмолгильного та Б.Антоненка-Давидовича Таїни художнього тексту (19). с. 10-17. ISSN 0000-0000