ІДЕЇ БОРИСА ГРІНЧЕНКА ПРО МЕТУ І ЗАВДАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ШКОЛИ
Освітологічний дискурс
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
ІДЕЇ БОРИСА ГРІНЧЕНКА ПРО МЕТУ І ЗАВДАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ШКОЛИ
BORYS GRINCHENKO IDEAS ABOUT THE PURPOSE AND OBJECTIVES OF THE NATIONAL SCHOOL ИДЕИ БОРИСА ГРИНЧЕНКО О ЦЕЛИ И ЗАДАЧАХ НАЦИОНАЛЬНОЙ ШКОЛЫ |
|
Creator |
Kolyadenko, Olga V.
|
|
Subject |
Борис Грінченко; національна інтелігенція; національна школа; рідна мова; самоосвіта вчителя
Boris Grinchenko; national intellectuals; national school; native language; teacher’s self-education Борис Гринченко; национальная интеллигенция; национальная школа; родной язик; самообразование учителя |
|
Description |
У статті розглядаються ідеї Бориса Грінченка про мету і завдання національної школи. Проаналізовано праці видатного педагога та інтерпретаційні розвідки наступників-провідників українських ідей, науковців останньої третини ХХ століття щодо розвитку Борисом Грінченком міркувань про мету і завдання розбудови української школи. Показано, що педагог обґрунтував необхідність організації школи, національної за змістом освіти і за духом, яка мала бути загальнодоступною, рідномовною і взаємодіяти з соціальним середовищем.
The article deals with Boris Grinchenko ideas of the purpose and objectives of the national school. Analyzed the works of the outstanding teacher and interpretative intelligence successors of Ukrainian scientists of the last third of the twentieth century on Boris Grinchenko’s considerations about the purpose and objectives of development of the ukrainian national school. It was shown that a teacher had proved necessity of the organization of the school, which had the national educational content and the spirit, would be publicly available, teach in the native language and interact with the social environment. В статье рассматриваются идеи Бориса Гринченко о цели и задачах национальной школы. Проанализированы труды выдающегося педагога и интерпретационные работы последователей его идей, ученых последней трети ХХ века, в которых исследуются взгляды Б. Гринченко на предназначение и задачи развития украинской школы. Показано, что педагог обосновал необходимость организации школы, национальной по содержанию образования и по духу, которая была бы общедоступной, обучала на родном языке и взаимодействовала с социальной средой. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-11-08
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/395
10.28925/2312-5829.2016.3.112 |
|
Source |
Освітологічний дискурс; № 3(15) (2016); 1-12
Educological discourse; № 3(15) (2016); 1-12 Освитологичный дискурс; № 3(15) (2016); 1-12 2312-5829 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/395/336
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/downloadSuppFile/395/151 |
|
Rights |
##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
|