Запис Детальніше

РЕФЕРЕНТНІ СТОСУНКИ ЯК РЕСУРС ДУХОВНОГО РОЗВИТКУ СТУДЕНТІВ

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title РЕФЕРЕНТНІ СТОСУНКИ ЯК РЕСУРС ДУХОВНОГО РОЗВИТКУ СТУДЕНТІВ
REFERENCE RELATIONS AS A RESOURCE FOR STUDENTS’ SPIRITUAL DEVELOPMENT
РЕФЕРЕНТНЫЕ ОТНОШЕНИЯ КАК РЕСУРС ДУХОВНОГО РАЗВИТИЯ СТУДЕНТОВ
 
Creator Muzyka, Оlena O.
 
Subject духовний розвиток; ресурс; референтні стосунки; особистість з ознаками музичної обдарованості
spiritual development; resource; reference relations; person with signs of musical talent
духовное развитие; ресурс; референтные отношения; личность с признаками музыкальной одаренности
 
Description У статті описуються результати дослідження референтних стосунків студентів з ознаками музичної обдарованості. Виявлено два типи референтності: 1) референтність, що спрямована на особистісну ціннісно-мотиваційну підтримку, яка забезпечується стосунками з батьками та родичами; 2) референтність, в основі якої лежить професійна оцінка вмінь і можливостей розвитку, яка отримується в стосунках із музичними педагогами. Об’єднує ці два типи референтності емоційно-ціннісне ставлення до музики, що породжує відчуття спільності, єдності з іншими у переживанні краси і гармонії, та є важливим складником духовного розвитку особистості.
The article describes the results of a study of reference relations of students with signs of musical talent. Reference relations as a source of socialization are the resource for spiritual development, because they have a direct impact on consciousness and self-awareness formation and selection of areas for self-realization.It has been established that the greatest influence on students’ musical abilities development have parents and music teachers. Next are friends and reference classmates who study with a specialization in «Musical art». Next in importance group make well known creative personalities, mostly musicians. The feature of this group is its virtuality, since the vast majority of people who make it, are not part of the contact environment. Referentiality of school teachers and classmates appeared to be insignificant.The analysis revealed two types of referentiality 1) referentiality aimed at personal values and motivational support, which is provided by parents and relatives; 2) referentiality, based on the professional assessment of skills and development abilities, which is obtained from the relations with music teachers. These two types of referentialities are united by emotional and value attitude to music, which creates a sense of community and unity with others in the experience of beauty and harmony, and is an important component of spiritual development.
В статье описываются результаты исследования референтных отношений студентов с признаками музыкальной одаренности. Выявлено два типа референтности: 1) референтность, направленная на личностную ценностно-мотивационную поддержку, которая обеспечивается отношениями с родителями и родственниками; 2) референтность, в основе которой лежит профессиональная оценка умений и возможностей развития, получаемой в отношениях с музыкальными педагогами. Объединяет эти два типа референтности эмоционально-ценностное отношение к музыке, что порождает чувство общности, единства с другими в переживании красоты, гармонии и является важной составляющей духовного развития личности.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor


 
Date 2016-11-08
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/379
10.28925/2312-5829.2016.3.6373
 
Source Освітологічний дискурс; № 3(15) (2016); 63-73
Educological discourse; № 3(15) (2016); 63-73
Освитологичный дискурс; № 3(15) (2016); 63-73
2312-5829
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/379/339
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/downloadSuppFile/379/143
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0