Критична рефлексія української античності: етапи та тенденції (Ukrainian antiquity in critical reflection: stages and tendencies)
Цифровий архів НаУОА
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://eprints.oa.edu.ua/4942/
|
|
Title |
Критична рефлексія української античності: етапи та тенденції (Ukrainian antiquity in critical reflection: stages and tendencies) |
|
Creator |
Гальчук, О. (O. Halchuk)
|
|
Subject |
Literary criticism. Literary research
|
|
Description |
У статті окреслюються основні етапи критичної рецепції вітчизняним літературознавством ХХ – початку ХХІ ст. явищ українсько-античного діалогу. Визначається зміст й особливості кожного: активна критична рецепція в контексті обґрунтування ідей європеїзму на першому етапі; спад критичної рефлексії й поодинокі дослідження в материковій Україні й переміщення центру аналітики в діаспору на другому етапі; певна реконструкція знань про українську античність разом із деконструкцією радянської ідеології – повернення до естетичних засад наукового аналізу української античності упродовж третього етапу; поліметодологічність«античних» студій, посилення уваги до типологічних узагальнень, актуалізація інтертекстуальних досліджень на четвертому етапі. (The article analyzes critical reception by the Ukrainian literature study of 20th – 21st centuries of the phenomena of Ukrainian-Antique dialogue. The terminological definitions’ diapason of the phenomenon of perception of antiquity as an intertext is analyzed. At the same time it is noted that in the twentieth century the history of scientific reflection of Ukrainian antiquity illustrated general trends of literature study perception of such issues: the classical heritage, its meaning and role in the contemporary literary process; peculiarities of mythopoetics; the study of intertextual relations; the specifics of interpretation of works with intellectual dominant and so on. Stages of «Antique» studies are defined, the content and features of each are determined. Active and critical reception of Ukrainian antiquity in the context of justification of the ideas of Europeanism and definition of cultural and aesthetic reference points in the first stage (1920s); the decline of critical reflection and singular studies in mainland Ukraine and movement of the center of «Antique» studies into Ukrainian diaspora literature in the second stage (from 1928 to the end of 1950s); reconstruction of some knowledge of Ukrainian antiquity (1990s in particular) with deconstruction of Soviet ideology – a return to the aesthetic principles of scientific analysis of Ukrainian antiquity during the third stage (1950 – 1990s); polymethodology of «Antique» studies, increased attention to typological generalizations of artistic phenomena, actualization of intertextual studies in fourth stage (the last decade of the twentieth century and until now).) |
|
Publisher |
Видавництво Національного університету “Острозька академія”
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://eprints.oa.edu.ua/4942/1/29.pdf
Гальчук, О. (O. Halchuk) (2016) Критична рефлексія української античності: етапи та тенденції (Ukrainian antiquity in critical reflection: stages and tendencies). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія "Філософія" (Вип.62). pp. 79-82. |
|