Запис Детальніше

Становлення професійної самооцінки студентів медичних ВНЗ

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704612/
 
Title Становлення професійної самооцінки студентів медичних ВНЗ
Becoming of professional self-esteem of medical higher educational establishments’ students
Становление профессиональной самооценки студентов медицинских ВУЗов
 
Creator Музика, О. Л.
Чекрижова, М. М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
61 Medical sciences
 
Description Професійна самооцінка розглядається як компонент самосвідомості, що виникає в результаті зіставлення людиною власних професійних якостей з соціальними вимогами та особистими стандартами і є ланкою в регуляції професійного й особистісного саморозвитку.
Ґенезу професійної самооцінки студентів медичних вишів змодельовано з допомогою виокремлення когнітивно-операційних та референтно-ціннісних складників здібностей. Їх включення в процес самооцінювання (від диференційно-особистісної до інтегрально-особистісної самооцінки) зумовлює ціннісну інтеграцію професійно важливих якостей у загальну структуру особистості.
Типологія професійної самооцінки майбутніх лікарів відображає динаміку її становлення: ретроспективна допрофесійна самооцінка → прогностична професійна самооцінка → навчально-професійна самооцінка → професійна самооцінка.
For the research of becoming and development of professional self-esteem of future doctors we distinguished two kinds of self-esteem, which differ in the level of universality and regulation potential. Differential-personality self-esteem is actualized concerning separate activities or social roles and is expressed mostly in cognitions; emotional- estimative component is secondary. Integral-personality self-esteem reflects integral emotional- estimative attitude of personality to itself or to the separate stages of its development; cognitive component is reduced.
Professional self-esteem is a result of comparison by a person of own professional qualities with social or personality standards. Interaction of cognitive and emotional-estimative components of self-esteem actualizes its regulative functions, directed on the professional and personality self-development.
Distinguishing of cognitive-operational (actions, operations, skills) and referent-value (referent persons and features of personality) components of abilities gave an opportunity to create a model of professional self-esteem genesis. It is characterized by the increasing of value constructs number depending of the term of study, displacement of valuating criteria from external (demands of pedagogues, social values) to internal (personal standards of activity – activity values and professionally significant personal qualities – moral values).
With the help of professional self-consciousness’ psychosemantic modeling it is ascertained, that the development of future doctors’ self-esteem in the process of professionalization is regulated by subjective values – interrelated highly significant activity and moral evaluative constructs.
Comparison of differential-personality and integral-personality indicators gave an opportunity to develop the typology of future doctors’ professional self-esteem and to point the ways for the increasing of its regulative potential in the process of professionalization.
Профессиональная самооценка рассматривается как компонент самосознания, который возникает в результате сопоставления человеком собственных профессиональных качеств с социальными требованиями и личными стандартами и является звеном в регуляции профессионального и личностного саморазвития.
Генезис профессиональной самооценки студентов медицинских ВУЗов смоделирован с помощью выделения когнитивно-операциональных и референтно-ценностных составляющих способностей. Их включение в процесс самооценки (от дифференциально-личностной к интегрально-личностной самооценке) обуславливает ценностную интеграцию профессионально важных качеств в общую структуру личности.
Типология профессиональной самооценки будущих врачей отражает динамику ее становления: ретроспективная допрофессиональная самооценка → прогностическая профессиональная самооценка → учебно-профессиональная самооценка → профессиональная самооценка.
 
Publisher Вид-во «Фенікс»
 
Date 2016
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704612/2/Muzyka_O_L_SPSSMV_IP.pdf
Музика, О. Л. and Чекрижова, М. М. (2016) Becoming of professional self-esteem of medical higher educational establishments’ students Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. Т. ХIІ. – Психологія творчості (22). pp. 213-231. ISSN 2072-4772