Проблема спрямування старшокласників на ціннісні та смислові аспекти професійного самовизначення
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/704763/
https://drive.google.com/file/d/0B3_Yn8ZzmpCuTFBPekFnWW1sUEU/view |
|
Title |
Проблема спрямування старшокласників на ціннісні та смислові аспекти професійного самовизначення
The problem focus values and meanings of professional self of high school students |
|
Creator |
Охріменко, З.В.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
Автор розглядає проблему професійного самовизначення старшокласників в контексті формування ціннісно-смислових аспектів, які зокрема конкретизуються у професійному ідеалі. Базуючись на проведеному опитуванні старшокласників, зроблено висновок про розмитість та відсутність професійного ідеалу у більшості учнів. Відповідно до того, що у сучасному навчально-виховному процесі відсутній єдино заданий ідеал, автор зауважує, що саме профорієнтація має допомогти учню у формуванні власного, особистісно значущого взірця для наслідування у професійному житті. В статті запропоновано ряд форм та методів, які допоможуть фахівцям формувати професійний ідеал у старшокласників, виходячи з того, що ідеал виступає втіленням з одного боку, вимог професії до фахівця, а з іншого, смислових установок самої особистості.
Professional self-determination of modern youth is in very difficult conditions of uncertainty, unemployment, low prestige of many types of professional and value-paid professions. Raising value-semantic sphere of personality should be based on creating appropriate situations, which will be not only the realization of abstract values and, above all, experience the real self and available in pet property for the purpose of self. Given the fact that the values embodied in the idea of a man or a standard sample that is personally meaningful for her, we think it appropriate in the formation of value-semantic sphere of senior pupils in the process of self-determination is an appeal to the professional ideal. The presence of a professional ideal in the professional self plays a stimulating and educational function. In today's educational process is not only given ideal, which is why guidance is to help the student in forming own, personally meaningful role models. The mechanism of formation of a professional ideal following: first, the student learns about the profession, their content, especially the requirement to man; then puts these skills analysis and reflection on rational and sensible level; check knowledge in practice; resulting in securing their "assignment" or rejection; so in the mind of the student builds a hierarchy of professional knowledge, values, goals and professionally important qualities; "Assigned" knowledge and values become the basis for the disparate ideas in personally meaningful perfect image professional. The article prompted a number of forms and methods that help professionals form professional ideal in high school, on the assumption that the ideal embodiment acts on the one hand, demands specialist profession, on the other, meaning the personality settings. |
|
Date |
2016
|
|
Type |
Conference or Workshop Item
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/704763/1/%D0%9E%D1%85%D1%80%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%97.%D0%92.%20_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.doc.pdf
- Охріменко, З.В. (orcid.org/0000-0001-7217-100X <http://orcid.org/0000-0001-7217-100X>) (2016) The problem focus values and meanings of professional self of high school students In: Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Науково-методичні засади професійного розвитку фахівця у системі неперервної освіти», 18-19 жовтня 2016 року, м. Запоріжжя, Україна. |
|