Запис Детальніше

Теоретико-методичні засади формування хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704746/
 
Title Теоретико-методичні засади формування хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу
The methodological background of the cloud-based learning and research environment formation in a higher educational institution
 
Creator Шишкіна, М.П.
 
Subject 004.77 General networking applications and services
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Стаття присвячена проблемам формування хмаро орієнтованого середовища у вищому навчальному закладі. Виокремлено типи хмаро орієнтованого середовища; види хмаро орієнтованих сервісів, що можуть бути застосовані у його структурі; обґрунтовано модель хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища, в складі якої виокремлено такі компоненти, як: сервіси комунікації; загального призначення (можуть застосовуватись для різних дисциплін); спеціалізовані (орієнтовані на підтримування навчання однієї або декількох дисциплін). Розроблено методичні рекомендації щодо формування середовища із урахуванням різних типів сервісних моделей розгортання; методів, засобів і форм навчання, різних видів сервісів.
Мета: провести теоретичний аналіз та обґрунтувати методичні рекомендації щодо формування хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу. Об’єкт дослідження: процес формування хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища вищого навчальному закладу.Предмет дослідження: методичні аспекти формування хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища та його компонентів із використанням різних видів сервісів.
Висновки: створення хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища є методично доцільним, сприятиме поліпшенню доступу до програмного забезпечення і електронних ресурсів, покращенню організації процесу навчання, досягненню кращих його результатів.
The article deals with the problems of formation of a cloud-based learning and research environment in higher educational institution. The types of the cloud-based environment are determined; the types of the cloud-based services that can be used in its structure and design are revealed; the model of the cloud-based learning and research environment of educational institution is substantiated with three main kinds of services such as communication; common (general) use; special (domain) use. The guidelines for the environment formation, taking into account the different types of service deployment model; methods, tools and forms of learning, different types of services are proposed.
The purpose of the article is to justify the theoretical background and guidelines for the formation of the cloud-based learning and research environment of higher educational institution. The object of the study is the process of the cloud-based learning and research environment formation in a higher educational institution. The subject of research are methodological aspects of the cloud based learning and research environment and its components formation with the use of different types of services. Conclusions: creating of the cloud-based learning and research environment formation in a higher educational institution is a methodologically appropriate approach that will improve access to software and electronic resources modernize the learning process, achieve better results.
 
Publisher Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704746/1/stattia_Shyshkina.doc.pdf
Шишкіна, М.П. (2016) The methodological background of the cloud-based learning and research environment formation in a higher educational institution New Technologies of Education, 88 (1). pp. 75-79.