Запис Детальніше

Психологічне дослідження проявів перцептивно-мисленнєвих стратегій митця у художньому творі

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/704933/
http://appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-12
 
Title Психологічне дослідження проявів перцептивно-мисленнєвих стратегій митця у художньому творі
Психологическое исследование проявлений перцептивно-мыслительных стратегий художника в произведении изобразительного искусства
Psychological research of the artist’s perceptive-mental strategies displays in artistic work
 
Creator Подшивайлова, Л.І.
Кокарєва, М. В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті визначені та описані прояви перцептивно-мисленнєвих стратегій митця (аналогізування, комбінування та реконструювання) у художньому творі. На їх основі наповнено психологічним змістом художні ознаки творів живопису (професійність художника, творчий підхід художника, актуальність твору для глядача, візуальна привабливість картини, настрій, який виражає картина, багатозначність художнього образу, композиція картини, кольорова гамма, загальне враження від картини). До аналогізування належать такі прояви: вміння митця реалістично зображати предмети, об’єкти та явища, передавати динаміку та об’єм на площині картини; знаходження художником тих тем для вираження певного змісту, які хвилюють глядача, тих художніх засобів та прийомів, які дозволять глядачу відчути актуальність твору; підбір художником необхідних зображальних засобів для вираження настрою на полотні; розкриття художнім образом абстрактного поняття чи ідеї; відповідність кольорів зображуваній дійсності. Комбінування проявляється у вдалому підборі елементів для втілення задуму; гармонічній організації елементів зображення у просторі, цілісності композиції, смисловій єдності; у створенні кольорових поєднань, які при їх сприйманні створюють просторові ефекти. Реконструювання проявляється у незвичному смисловому поєднанні об’єктів, коли у звичній сцені проявляється незвичне; у синтезі протилежностей, коли нереальна сцена виглядає реальною; у гармонії контрастів; у використанні здавалось би непоєднуваних кольорових тонів у гармонійних співвідношеннях.
В статье определены и описаны проявления перцептивно-мыслительных стратегий художника (аналогизирование, комбинирование и реконструирование) в произведении изобразительного искусства. На их основе наполнены психологическим содержанием художественные признаки произведений живописи (профессионализм художника, творческий подход художника, актуальность произведения для зрителя, визуальная привлекательность картины, изображаемое картиной настроение, многозначность художественного образа, композиция картины, цветовая гамма, общее впечатление от картины). К аналогизированию относятся такие проявления: умение реалистично изображать предметы, объекты и явления, передавать динамику и объем на плоскости картины; нахождение художником волнующих зрителя тем для выражения определенного содержания, использование художественных средств и приемов, позволяющих зрителю ощутить актуальность произведения; подбор художником необходимых изобразительных средств для выражения настроения на полотне картины; раскрытие художественным образом абстрактного понятия или идеи; соответствие цветовых решений изображаемой действительности. Комбинирование проявляется в удачном подборе элементов для воплощения замысла; гармоничной организации элементов изображения в пространстве; целостности композиции; смысловом единстве; в создании цветовых сочетаний, которые при их восприятии создают пространственные эффекты. Реконструирование проявляется в необычном смысловом объединении объектов, когда в обычной сцене проявляется необычное; в синтезе противоположностей, когда нереальная сцена выглядит реальной; в гармонии контрастов; в использовании казалось бы несочетаемых цветовых тонов в гармоничных соотношениях.
In the article the artist’s perceptive-mental strategies (analogizing, combining, reconstruction) displays in artistic work are defined and described. On this bases the artistic characteristics of paintings (artist’s professionalism, artist’s creative approach, actuality of a work for perceiver, visual attractiveness of a painting, expressed by a painting mood, artistic image’s polysemy, painting’s composition, range of colours, general impression) are filled by psychological content. Analogizing displays in: realistic objects’ depiction ability; finding by an artist of such themes for the certain content expression, which excite a perceiver, such artistic means and approaches, which make perceiver feel work’s actuality; selection by an artist of the necessary figurative means for the mood expression on the painting; developing of an abstract notion or idea by the artistic image; equivalence of the colours with depicted reality. Combining displays in successful elements’ selection for the concept realization; elements’ harmonic organization in space; composition integrity; sense unity; in the creation of color combinations, which while their perceiving make space effects. Reconstruction displays in unusual objects’ sense connection, when common scene displays something uncommon, in the synthesis of opposites, when unreal scene looks real, in contrasts’ harmony, in combination of contrast colors in harmonic proportions.
 
Publisher Видавництво «Фенікс»
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/704933/1/%D0%9F%D0%BE%D0%B4%D1%88%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%9A%D0%BE%D0%BA%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%B0.pdf
Подшивайлова, Л.І. and Кокарєва, М. В. (2016) Psychological research of the artist’s perceptive-mental strategies displays in artistic work Актуальні проблеми психології. – Т. ХІІ. Психологія творчості, 22 (12). pp. 242-252. ISSN 2072-4772