Запис Детальніше

Вплив мотивів навчання студентів на формування їх кар’єрних орієнтацій

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/15891/
 
Title Вплив мотивів навчання студентів на формування їх кар’єрних орієнтацій
ВЛИЯНИЕ МОТИВОВ ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ НА ФОРМИРОВАНИЕ ИХ КАРЬЕРНЫХ ОРИЕНТАЦИЙ
INFLUENCE OF STUDENTS’ STUDY MOTIVES ON THEIR CAREER ORIENTATIONS FORMATION
 
Creator Столярчук, Олеся Анатоліївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті висвітленоспецифіку формування кар’єрних орієнтацій особистості на ранніх етапах її професіоналізації, зокрема під час фахового навчання. Проаналізовано результати емпіричного дослідження навчальних мотивів майбутніх учителів іноземної мови, виявлено переважання професійно орієнтованої мотивації учіння студентів. Пріоритетними кар’єрними орієнтаціями майбутніх педагогів встановлено інтеграцію, автономію та служіння. Кореляційним аналізом зафіксовано стійкі прямі зв’язки між навчальними мотивами та кар’єрними орієнтаціями студентів, а дисперсійний аналіз довів впливовість ряду мотивів учіння майбутніх учителів на формування їх кар’єрних орієнтацій.
В статье освещена специфика формирования карьерных ориентаций личности на ранних этапах ее профессионализации, в частности во время профессионального обучения. Проанализированы результаты эмпирического исследования учебных мотивов будущих учителей иностранного языка, выявлено преобладание профессионально ориентированной мотивации учения студентов. Приоритетными карьерными ориентациями будущих педагогов определено интеграцию, автономию и служение. Корреляционным анализом зафиксировано устойчивые прямые связи между учебными мотивами и карьерными ориентациями студентов, а дисперсионный анализ показал влиятельность ряда мотивов учения будущих учителей на формирование их карьерных ориентаций.
Peculiarities of person’s career orientations formation on initial stages of its professionalization, in particular, during professional training were represented in the article. Analysis of scientific sources has shown presence of multiple factors and contradictory of contemporaneous students’ career orientations formation. It has been detected that career orientations are reflection of personal significance of professional activity and also a base for career goals formation. Career orientations set up even during professional self-determination of upper-form pupils and in future these orientations shape within professional training. Career orientations of final-years students provide career goals establishment and planning of ways of its achievement.
The results of empiric research on future teachers of foreign languages motives of studying were analyzed and predominance of professionally oriented motivation of studying among students was detected. Practical research has shown priority of career orientations towards integration, service and autonomy of future teachers of foreign languages. Unfavorable tendency of ignoring professional competence as a career advantage was revealed among surveyed students.
Firm direct links between students’ study motives and career orientations were noted by correlation analysis. At the same time dispersion analysis proved influence of a series of future teachers study motives on their career orientations formation. Influence of pragmatically oriented motives (such as do not neglect course units studying, always be ready for classes, and avoid punishment and disapprobation for bad studying) on career orientation formation among second-year students was found. Links between students’ motives of studying and their career orientations have ambiguous character of mutual influence as both categories are open for changes during professional training.
 
Publisher ТОВ "Видавниче підприємство "ЕДЕЛЬВЕЙС"
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/15891/1/O_Stoliarchuk_PPTP_1_IL.pdf
Столярчук, Олеся Анатоліївна (2016) Вплив мотивів навчання студентів на формування їх кар’єрних орієнтацій Педагогічний процес: теорія та практика. Збірник наукових праць. Випуск 1. 2016р. (1). с. 21-25. ISSN 2078-1687