Запис Детальніше

Дмитро Гордєєв та діяльність харківських мистецтвознавців у 1920–1930-х роках

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/15894/
 
Title Дмитро Гордєєв та діяльність харківських мистецтвознавців
у 1920–1930-х роках
Дмитрий Гордеев и деятельность харьковских искусствоведов в 1920-1930-х годах
Dmytro Hordieiev and kharkhiv art critics’ activity in 1920-1930s
 
Creator Бонь, Олександр Іванович
 
Subject Збірники наукових праць
 
Description У статті розглянуто життєвий шлях і науковий доробок відомого харківського мистецтвознавця Дмитра Петровича Гордєєва у 1920–1930-х рр., визначено його місце та роль у розгортанні роботи багатьох мистецтвознавчих інституцій тогочасної столиці радянської України. Охарактеризовано коло мистецтвознавців, з якими співпрацював Д. Гордєєв. На прикладі діяльності вченого простежено механізми тиску тоталітарної держави на форми і тематику роботи харківських науковців. Також здійснено спробу дослідити трагічну долю харківської школи мистецтвознавців.
В статье рассмотрены жизненный путь и научное наследие известного харьковского искусствоведа Дмитрия Петровича Гордеева в 1920–1930-х гг., определены его место и роль в развертывании работы многих искусствоведческих институтов тогдашней столицы советской Украины. Охарактеризован круг искусствоведов, с которыми сотрудничал Д. Гордеев. На примере ученого прослеживаются механизмы давления тоталитарного государства на формы и тематику деятельности харьковских ученых. Также предпринята попытка исследовать трагическую судьбу
харьковской школы искусствоведов.
There were two biggest art criticism researches in Kyiv and Kharkiv in Soviet Ukraine. They were formed in pre-revolutionary times. In Kharkiv art criticism investigations were developed by the followers of F. Shmidt. Dmytro Hordieiev was one of them. He belonged to a generation of young Ukrainian art critics, such as F. Ernst in Kyiv, S. Taranushenko, O. Nikolska and others in Kharkiv. After F. Shmidt leaving to Leningrad, D. Hordieiev often coordinated Kharkiv scientists’ interaction with VUAN in Kyiv. Although he lived most of the time in Tbilisi, D. Hordieiev ruled Kharkiv section of Kiev scientifi c research department of art criticism in 1926–1930s. He used these life’s circumstances for the development of Ukrainian science. His living in Georgia prompted oriental studies and studies about Caucasus in Ukraine. Dmytro Hordieiev worked for a long time at the Kharkiv Art Institute, in All-Ukrainian Association on Oriental Studies. He did a lot for development of Ukrainian Scientifi c Research Institute of Material Culture History. D. Hordieiev was a deputy director and the Head of the History of Art Department of this scientifi c institution. In June, 1933 D. Hordieiev was fi red because he hadn’t proved his methodological “rearmament”. Despite of appealing to the Deputy Commissar of Education A. Khvylia and the Commissar V. Zatonskyi he couldn’t resume his job. On October 10, 1933 he was arrested. Together with other Kharkiv art critics and museum workers S. Taranushenko, V. Zummer, V. Dubrovskyi and others he was sentenced for invented case concerning the participation in counter-revolutionary organization that aimed to overthrow the Soviet regime. They served their sentence together in BAMLAG. D. Hordieiev could live
in prison and was prematurely released. And only in 1959 he was rehabilitated. After the prison he had to work
exclusively in Georgia. Dmytro Hordieiev made a signifi cant contribution to the development of the Kharkiv school of art criticism in 1920–1930s. Thanks to his eff orts Kharkiv section of Scientifi c Research of the Department of Arts acted and new generation of art researchers was trained.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/15894/1/O_Bon_KS_1_2016_IS.pdf
Бонь, Олександр Іванович (2016) Дмитро Гордєєв та діяльність харківських мистецтвознавців у 1920–1930-х роках Київські історичні студії (1). с. 70-78.