Запис Детальніше

Психологія vs практична психологія? Освітянський відгомін наукової дискусії

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/16142/
 
Title Психологія vs практична психологія? Освітянський відгомін наукової дискусії
ПСИХОЛОГИЯ VS ПРАКТИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ? ОТЗВУК НАУЧНОЙ ДИСКУССИИ В ОБРАЗОВАНИИ
PSYCHOLOGY VS. APPLIED PSYCHOLOGY? EDUCATIONAL ECHO OF A SCIENTIFIC DISCUSSION
 
Creator Лозова, Ольга Миколаївна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті проаналізовано історію становлення практичної психології в Україні протягом останніх 30 років; актуальний стан вищої освіти психологів; структуру практичної психології як однієї з суспільних практик; структуру діяльності у практичній психології. Проведено порівняльний аналіз методології наукової та практичної психології. Зроблено висновок про необхідність збереження підготовки студентів за спеціалізацією «практична психологія» в рамках спеціальності «психологія».
В статье проанализирована история становления практической психологии в Украине за последние 30 лет; актуальное состояние высшего образования психологов; структуру практической психологии как одной из общественных практик; структуру деятельности в практической психологии. Проведен сравнительный анализ методологии научной и практической психологии. Сделан вывод о необходимости сохранения подготовки студентов по специальности «практическая психология» в рамках специальности «психология».
The article analyzes the background of the formation of practical psychology in Ukraine over the past 30 years; current state of higher education of psychologists; the structure of applied psychology as one of the areas of social practices; the structure of activity in the practical psychology.
A comparative analysis of the methodologies of scientific and practical psychology was conducted.
It is arued that practical psychology in Ukraine has accumulated a great methodological potential during the three decades of its development, in order to understand psychological support practices and became an extensive and well-structured field of research.
Compared to the field of scientific psychology, practical activities have a special methodology regarding goals, objectives, functions, domains and methodical basis.
Society and the state equally need efforts of Psychology practitioners and theorists because these professionals provide solutions aimed at overcoming significant social issues, basing on an adequate educational background.
Considering this, the need to maintain "Practical Psychology" students specializationwithin the "Psychology" specialty is a necessary decision.
 
Publisher ТОВ "Видавниче підприємство "ЕДЕЛЬВЕЙС"
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/16142/1/Lozova_%D0%A0PPOVND.pdf
Лозова, Ольга Миколаївна (2016) Психологія vs практична психологія? Освітянський відгомін наукової дискусії Педагогічний процес: теорія і практика (3). с. 7-11. ISSN 2078-1687