Запис Детальніше

Організація навчального процесу у школах національних меншин в умовах незалежної України (1991-1997 рр. ХХ ст.)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705102/
http://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal
 
Title Організація навчального процесу у школах національних меншин в умовах незалежної України (1991-1997 рр. ХХ ст.)
Организация учебного процесса в школах национальных меньшинств в условиях независимой Украины (1991-1997 гг. ХХ в.)
The organization of educational process in the schools of national minorities in independent Ukraine (1991-1997 gg. XX century.)
 
Creator Шевченко, Світлана Миколаївна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
39 Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life. Folklore
93/94 History
 
Description У статті проаналізовано організацію навчального процесу у школах національних меншин у контексті диференціації загальної середньої освіти в умовах незалежної України (1991–1997 рр. ХХ ст.); показано розвиток мережі навчальних закладів національних меншин на території України; установлено, що в досліджуваний період відроджувалася система освіти національних меншин; з’ясовано, що в ході реалізації урядової політики освіта національних меншин декларувалася на рівності здобуття знань, умінь і навичок, гарантуванні вільного розвитку національних мов і культур, а також забезпеченні потреб етнічних меншин навчальною та методичною літературою мовами національних меншин, де зверталась увага на тлумачення певних історичних подій для представників інших етносів України.
В статье проанализированы организацию учебного процесса в школах национальных меньшинств в контексте дифференциации общего среднего образования в условиях независимой Украины (1991-1997 гг. ХХ в.) показано развитие сети учебных заведений национальных меньшинств на территории Украины; установлено, что в исследуемый период возрождалась система образования национальных меньшинств; выяснено, что в ходе реализации правительственной политики образование национальных меньшинств декларировалась на равенстве получения знаний, умений и навыков, обеспечении свободного развития национальных языков и культур, а также обеспечении потребностей этнических меньшинств учебной и методической литературой на языках национальных меньшинств, где обращалось внимание на толкование определенных исторических событий для представителей других этносов Украины.
The article is dedicated to the problem of educational process organization in schools with teaching children in their mother-tongue under differentiation of general secondary school education in independent Ukraine (1991–1997 ХХ cen-ry); h.. development of educational establishments network of such type on territory of Ukraine is shown; There was set that the educational system of ethnic groups has found its rebirth in an investigated period; it was found out that during realization of governmental politics ethnic groups education has declared the balance of knowledge and skills, free development of national languages and cultures and supporting ethnic groups needs of educational and methodical literature in ethnic languages which paid attention to certain historical events version for other ethnic groups representatives in Ukraine.
It was des covered, that foundation and development of ethnic schools in a greed measure is related to national politics that assists their further development and functioning; so, the state assures all ethnic groups right to national and cultural autonomy, in partly the use and education in mother tongue or study of the mother tongue in state educational establishments, the creation of national cultural establishments. It was marked the actuality of the proper facilities creation in order to develop all ethnic languages and cultures, their free usage in mother tongues in all spheres of public life. There were the changes of curricula for schools with Russian, Moldavian, Hungarian languages of education highlighted and there were elective and optional courses implementation emphasized. The acted at schools of ethnic groups and at cultural societies, where the mother tongue of ethnic groups was studied; a transition from the optional study of the mother tongue to the introduction of it as educational subject and the creation of corresponding classes and schools is traced. It was set that under independent Ukraine (1991–1997 ХХ cen-ry) a government created the best facilities for mother tongue education in schools of ethnic groups, and also it was investigated, that ethnic groups which lived on territory of Ukraine in order of having cultural and common differences, and forms of mentality diversity in their correlation acquire the system unity transforming into a certain organizational cohesion.
 
Publisher Медобори
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705102/1/Shevchenko%20S.16.pdf
Шевченко, Світлана Миколаївна (2016) The organization of educational process in the schools of national minorities in independent Ukraine (1991-1997 gg. XX century.) Педагогічна освіта: теорія і практика (22). pp. 407-419. ISSN 2309-9763