Запис Детальніше

Застосування системи формування готовності майбутніх учителів математики до роботи в класах гуманітарного профілю

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/15606/
 
Title Застосування системи формування готовності майбутніх учителів математики до роботи в класах гуманітарного профілю
Применение системы формирования готовности
будущих учителей математики к работе в классах гуманитарного профиля.
Implementation of the system of future mathematics
teachers’ readiness formation for work in the humanitarian classes.
 
Creator Прошкін, Володимир Вадимович
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті подано процес застосування системи формування готовності
майбутніх учителів математики до роботи в класах гуманітарного профілю.
З’ясовано, що в ході експериментальної роботи зазнав трансформації зміст
навчання студентів шляхом збагачення його професійно значущими знаннями, які
стали органічним доповненням фахових дисциплін, у межах яких реалізовано
систему. Завдання, що пропонувалися студентам, спрямовувалися на вироблення в
них умінь і навичок установлювати аналогії та асоціації, здійснювати самостійний
пошук інформації, виготовляти наочність. Доведено, що впровадження завдань
творчого характеру, ейдетичних вправ, математичних задач гуманітарного
змісту, комплексних міжпредметних пізнавальних задач сприяло розширенню
кругозору студентів, формуванню позитивної вмотивованості до роботи в класах
гуманітарного профілю,розвитку таких професійних якостей, як креативність,
загальна ерудиція, образна пам’ять, почуття гумору тощо.
В статье представлен процесс применения системы формирования
готовности будущих учителей математики к работе в классах гуманитарного
профиля. Выявлено, что в ходе экспериментальной работы произошла
трансформация содержания обучения студентов путем обогащения его
профессионально значимыми знаниями, ставшими органическим дополнениям
профессиональных дисциплин в рамках которых была реализована система. Задания,
которые предлагались студентам, были направлены на выработку умений и
навыков устанавливать аналогии и ассоциации, производить самостоятельный
поиск информации, изготавливать наглядность. Внедрение заданий творческого
характера, эйдетичных упражнений, математических задач гуманитарного
содержания, комплексных межпредметных познавательных задач способствовало
расширению кругозора студентов, формированию позитивной мотивации к работе
в классах гуманитарного профиля, развитию таких профессиональных качеств, как
креативность, общая эрудиция, образная память, чувство юмора и др.
The article deals with a system of future mathematics teachers’ readiness formation
for work in the humanitarian classes where the specificity of the future activity of the student
is taken into account. It is aimed at developing competencies needed by the teacher when
teaching mathematics to the humanitarian, it provides the content integration of
mathematical subjects, the use of a method according to appropriate tasks, the use of active
learning methods, encouraging students to be creative and raising the general cultural level
and also humanization of relationships between teachers and students.
The system has the following components: personal, target, semantic, operational,
productive and reflexive, and also universal. Basic elements can be used on the assumption of
corresponding changes of content during preparation for work in the humanitarian class altogether
with teachers of other natural science disciplines that will be the subject of our further research.
The article deals with the problem of the theoretical explanation and experimental
check of the system of future mathematics teachers’ readiness formation for work in the
humanitarian classes. The state of the problem solution in the scientific literature is found
out; the teacher’s professional and personal qualities are specified; peculiarities of teaching
pupils in the humanitarian classes are characterized; the essence and the structural
components of the future teachers’ readiness to work in the humanitarian classes are
exposed; its criteria, indices and levels of forming are defined.
The efficiency of the worked out system is experimentally checked; it supposes
forming student’s personal and professional qualities; the content renewal of teacher’s
occupational training according to the humanitarization principles; the students’ inclusion
into the active studying process in the institutions of higher education. The educative
methodological support of this system is developed.
The authors have developed diverse arrays of pedagogical information, which are
used for the purpose of future mathematics teachers’ readiness formation for work in the
humanitarian classes.
 
Publisher Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/15606/1/V_Proshkin_PNTIIT_9_FITU.pdf
Прошкін, Володимир Вадимович (2016) Застосування системи формування готовності майбутніх учителів математики до роботи в класах гуманітарного профілю Педагогічні науки: теорія, історія та інноваційні технології (9). с. 399-408. ISSN 2312-5993