Запис Детальніше

Рedagogical innovation studies as an interdisciplinary field of professional pedagogics

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/16762/
 
Title Рedagogical innovation studies as an interdisciplinary field of professional pedagogics
Педагогічна інноватика як міждисциплінарна галузь професійної педагогіки
Педагогическая инноватика как междисциплинарная область профессиональной педагогики
 
Creator Козак, Людмила Василівна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description The paper presents a theoretical and methodological analysis of pedagogical innovation studies as an interdisciplinary field of professional pedagogics; defined is the meaning of pedagogical innovation studies in the development of theoretical and practical principles of innovative processes in education; determined are the object, subject and the objectives of pedagogical innovation studies; conducted is the definitional analysis of the following concepts: «innovation studies», «pedagogical innovation studies», «interdisciplinary research», «innovation», «educational innovation», «innovative educational process», «innovative pedagogical activity», «professional pedagogics»; it is established that in the broad sense pedagogical innovation studies are considered as a new interdisciplinary scientific field that studies topical and significant phenomena and facts in conjunction with the philosophical, psychological, social, cybernetic and pedagogical approaches with a purpose to realize the unique features of the educational space and to establish the universal laws and regularities, and in the narrow sense, as a branch of research aimed at mastering of innovative processes in education; the specificity of innovation is that it is an interdisciplinary methodology of a special type, which provides an integration of knowledge, during which special sciences (economic and managerial, sociology, psychology and cybernetics) retain their autonomy and specificity, but their theoretical concepts and factual data are joined together around the methods of research of innovation and innovation activity problems, integrating diverse scientific knowledge to improve their practical effectiveness; defined is the content of the «Pedagfogical Innovation Studies» curriculum, aimed at the development of future teacher’s competence in the field of innovative professional activity; defined are the purpose, objectives, structure and content-related component of the curriculum as well as forms and methods of its implementation; proven is a positive influence of pedagogical innovation on forming of educationists’ capacity for innovative professional activity.
У статті представлено теоретико-методологічний аналіз педагогічної інноватики як міждисциплінарної галузі професійної педагогіки; розкрито значення педагогічної інноватики у розвитку теоретичних і практичних засад інноваційних процесів в освіті; визначено об’єкт, предмет і завдання педагогічної інноватики; здійснено дефініційний аналіз понять «інноватика», «педагогічна інноватика», «міждисциплінарні дослідження», «інновація», «освітня інновація», «інноваційний освітній процес», «інноваційна педагогічна діяльність», «професійна педагогіка»; розкрито зміст навчальної програми «Педагогічна інноватика», спрямованої на розвиток компетентності майбутнього викладача у сфері інноваційної професійної діяльності; розкрито мету, завдання, структуру та змістову складову програми, форми і методи її реалізації; доведено позитивний вплив педагогічної інноватики на формування здатності освітян до інноваційної професійної діяльності.
В статье представлен теоретико-методологический анализ педагогической инноватики как междисциплинарной области профессиональной педагогики; раскрыто значение педагогической инноватики в развитии теоретических и практических основ инновационных процессов в образовании; определены объект, предмет и задачи педагогической инноватики; осуществлен анализ понятий «инноватика», «педагогическая инноватика», «междисциплинарные исследования», «инновация», «образовательная инновация», «инновационный образовательный процесс», «инновационная педагогическая деятельность», «профессиональная педагогика»; раскрыто содержание учебной программы «Педагогическая инноватика», направленной на развитие компетентности будущего преподавателя в сфере инновационной профессиональной деятельности; раскрыты цели, задачи, структура и содержательная составляющая программы, формы и методы ее реализации; доказано положительное влияние педагогической инноватики на формирование способности педагогов к инновационной профессиональной деятельности.
 
Publisher ВП "Едельвейс"
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/16762/1/k%D0%BEzak_ped_innov_npo.pdf
Козак, Людмила Василівна (2016) Педагогічна інноватика як міждисциплінарна галузь професійної педагогіки Неперервна професійна освіта: теорія і практика (3-4). с. 29-35. ISSN 1609-8595