Запис Детальніше

THE PEDAGOGICAL THEORY OF PHYSICAL EDUCATION SPECIALISTS’ CONTINUOUS PROFESSIONAL TRAINING PROBLEM

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/16920/
http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/10/53.pdf
 
Title THE PEDAGOGICAL THEORY OF PHYSICAL EDUCATION SPECIALISTS’ CONTINUOUS PROFESSIONAL TRAINING PROBLEM
Педагогічна теорія про проблеми неперервної професійної підготовки фахівців фізичного виховання
ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ТЕОРИЯ О ПРОБЛЕМАХ НЕПРЕРЫВНОЙ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТОВ ФИЗИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ
 
Creator Дерека, Тетяна Григорівна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
 
Description There are problems of physical education specialists’ continuous professional training on the present stage of investigation analyzed in the article. It is noted that the source of the lifelong education idea is religious and philosophical concepts and teachings of person’s permanent spiritual development. The key points of lifelong education concept are characterized. The principles of lifelong learning system constructing are defined such as following: integrity, multiculturalism, continuity, interactivity, humanistic orientation, democracy.
The principles that form the basis for theoretical and practical concept of lifelong education are mentioned. There are recommendations of international organizations about the planning and management of vocational training across the country presented. The ways of continuous training realization, taking into account global trends of lifelong education are defined.
The functions of lifelong professional training are characterized such as following: sociocultural, developmental, comprehensive, compensating, adaptive, economic. The problems of physical education specialists’ continuous professional training are defined as well as theoretical and methodological principles that investigated by scientists. The trends of researches in physical education and sports area are submitted.
It is noted that the physical education specialists’ professional training is implemented in the process of learning in higher education institution in accordance to the relevant educational and professional, educational and research, and scientific academic programs; at several levels of higher education such as: elementary level (short cycle) of higher education; first (bachelor) level; the second (master) level; the third (education and research) level; and scientific level. As a result of successful implementation of corresponding educational (educational and professional or education and research) or scientific program the specialist is awarded the appropriate degree of higher education: younger bachelor; bachelor; MA; PhD; PHD.
В статті проаналізовано проблеми неперервної професійної підготовки фахівців фізичного виховання на сучасному етапі дослідження. Зазначено, що джерелом ідеї неперервної освіти є релігійно-філософські уявлення і вчення про постійне духовне вдосконалення людини. Охарактеризовано положення концепції неперервної освіти. Визначено принципи побудови системи неперервної освіти: цілісності, полікультурності, наступності, інтерактивності, гуманістичної спрямованості, демократизму.
Зазначено принципи, що становлять основу для теоретичного та практичного розвитку концепції неперервної освіти. Представлено положення рекомендацій міжнародних організацій праці щодо планування й управління професійним навчанням в масштабі країни. Визначено шляхи реалізації неперервної професійної підготовки з урахуванням світових тенденцій розвитку неперервної освіти.
Охарактеризовано функції неперервної професійної підготовки: соціокультурна, розвивальна, загальноосвітня, компенсуючи, адаптивна, економічна. Визначено проблеми неперервної професійної підготовки фахівців фізичного виховання, теоретичні та методологічні засади, що досліджено науковцями. Представлено напрями наукових досліджень у галузі фізичного виховання і спорту.
Зазначено, що професійна підготовка фахівців фізичного виховання здійснюється в процесі навчання у вищому навчальному закладі за відповідними освітньо-професійними, освітньо-науковими, науковими програмами; на таких рівнях вищої освіти: початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврcький) рівень; другий (магістерський) рівень; третій (освітньо-науковий) рівень; науковий рівень. В результаті успішного виконання відповідної освітньої (освітньо-професійної чи освітньо-наукової) або наукової програми фахівцю присуджується відповідний ступень вищої освіти: молодший бакалавр; бакалавр; магістр; доктор філософії; доктор наук.
В статье проанализированы проблемы непрерывной профессиональной подготовки специалистов физического воспитания на современном этапе исследования. Указано, что источником идеи непрерывного образования является религиозно-философские представления и учения о постоянном духовном совершенствовании человека. Охарактеризованы положения концепции непрерывного образования. Определены принципы построения системы непрерывного образования: целостности, поликультурности, преемственности, интерактивности, гуманистической направленности, демократизма.
Указаны принципы, составляющие основу для теоретического и практического развития концепции непрерывного образования. Представлены положения рекомендаций международных организаций труда по планированию и управления профессиональным обучением в масштабе страны. Определены пути реализации непрерывной профессиональной подготовки с учетом мировых тенденций развития непрерывного образования.
Охарактеризованы функции непрерывной профессиональной подготовки: социокультурная, развивающая, общеобразовательная, компенсируя, адаптивная, экономическая. Определены проблемы непрерывной профессиональной подготовки специалистов физического воспитания, теоретические и методологические основы. Представлены направления научных исследований в области физического воспитания и спорта.
Указано, что профессиональная подготовка специалистов физического воспитания осуществляется в процессе обучения в высшем учебном заведении по соответствующим образовательно-профессиональным, образовательно-научными, научными программами; на таких уровнях высшего образования: первый уровень (короткий цикл) высшего образования; первый (бакалаврcкий) уровень; второй (магистерский) уровень; третий (образовательно-научный) уровень; научный уровень. В результате успешного выполнения соответствующей образовательной (образовательно-профессиональной или образовательно-научной) или научной программы специалисту присуждается соответствующий ступень высшего образования: младший бакалавр, бакалавр, магистр, доктор философии; доктор наук.
 
Date 2016-10-31
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/16920/1/Dereka_molodyi_vceny_2016-10.pdf
Дерека, Тетяна Григорівна (2016) Педагогічна теорія про проблеми неперервної професійної підготовки фахівців фізичного виховання Молодий вчений (10). с. 230-236. ISSN 2304-5809