Запис Детальніше

TENDENCIES OF PHYSICAL EDUCATION DEVELOPMENT IN UKRAINE AT THE BEGINNING OF ХХІ CENTURY

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/16926/
http://osvitologia.kubg.edu.ua/images/2016/5/6.pdf
 
Title TENDENCIES OF PHYSICAL EDUCATION DEVELOPMENT IN UKRAINE AT THE BEGINNING OF ХХІ CENTURY
Тенденції розвитку фізкультурної освіти в Україні на початку ХХІ ст.
TENDENCJE W ZAKRESIE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO NA UKRAINIE NA POCZĄTKU ХХІ WIEKU
 
Creator Дерека, Тетяна Григорівна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description The article defines and describes the trends of modern physical education in Ukraine. The features of physical education step training system forming were analyzed. The opportunities of continuous professional training educational programs improvement in basic, biomedical, psychologically-pedagogical and pedagogically sports-teaching blocks of disciplines were designated.
The content of the educational process formation must necessarily take into account national traditions and customs through the introduction of ethnic and cultural components in the content of physical education.
The teaching aids and computer technologies usage in the specialists’ training educational process corresponds to real societal and social needs in a highly qualified competitive physical education specialists.
An important part of the learning process and both a mean of direct feedback establishing between teacher and student are improving the control system of the physical education specialists’ training educational process.
There are peculiarities of the future specialist identity formation process and also his professional skills that will ensure his ability to lifelong professional learning and formation of his own motivation to achieving the acme characterized.
Factors that enable professionals to succeed in the physical education profession such as: the ability to carry out educational activities; creativity; intellectual ability; professional orientation; personal qualities; external and internal factors (favorable educational environment, the strong personalities impact) were defined.
There are terms of improving guidance and the selection of future professionals determined. The special attention is focused on improving the system of students’ independent work and the transition to study at a research basis.
У статті визначено та охарактеризовано тенденції розвитку сучасної фізкультурної освіти в Україні. Досліджено особливості формування ступеневої системи підготовки фахівців фізичного виховання. Визначено можливості удосконалення освітніх програм професійної підготовки фахівців з фундаментальних, медико-біологічних, психолого-педагоічних та спортивно-педагогічних блоків навчальних дисциплін. Охарактеризовано особливості процесу формування особистості майбутнього фахівця, його професійних здібностей, які забезпечать здатність фахівця до навчання впродовж життя, формування у нього мотивації до досягнення власного акме. Визначено умови поліпшення системи професійної орієнтації та відбору майбутніх фахівців. Акцентовано увагу на удосконаленні системи самостійної роботи студентів та переходу до навчання на дослідницький основі.
W artykule określono i scharakteryzowano tendencje rozwoju współczesnej oświaty w nauczaniu wychowania fizycznego w Ukrainie. Zbadano specjalne funkcji tworzące stopniowy system szkoleń fachowców wychowania fizycznego. Określono możliwości udoskonalenia programów edukacyjnych w procesie kształcenia zawodowego fachowców z podstowowych, biomedycznych, psychologo-pedagogicznych oraz sportowo-pedagogicznych cyklów edukacyjnych. Zaprezentowano specyfiki procesu kształtowania tożsamości przyszłego fachowca, jego umiejętności zawodowe, które zapewnią możliwość kontynuowania edukacji zawodowej przez całe życie, tworzenie motywacji do osiągnięcia własnego «akme». Przedstawiono warunki poprawy systemu orientacji zawodowej i selekcji przyszłych specjalistów. Uwagę skupia się na udoskonaleniu systemu samodzielnej pracy studentów i przejścia do nauczania na podstawie badań.
 
Date 2016-10-21
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/16926/1/Dereka_osvitology_2016_5.pdf
Дерека, Тетяна Григорівна (2016) Тенденції розвитку фізкультурної освіти в Україні на початку ХХІ ст. Освітологія / українсько-польський щорічник (5). с. 28-33. ISSN 2226-3012