Запис Детальніше

Управління закладом середньої освіти на основі парадигми лідерства

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/17101/
http://osvitologia.kubg.edu.ua/images/2016/5/10.pdf
 
Title Управління закладом середньої освіти на основі парадигми лідерства
MANAGEMENT OF INSTITUTION OF SECONDARY EDUCATION ON THE BASIS OF LEADERSHIP PARADIGM
УПРАВЛЕНИЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫМ УЧЕБНЫМ ЗАВЕДЕНИЕМ НА ОСНОВЕ ПАРАДИГМЫ ЛИДЕРСТВА
 
Creator Линьов, Костянтин Олександрович
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Стаття присвячена проблематиці управління закладом середньої освіти на засадах лідерства. Окреслюються напрями еволюції поглядів на сутність та зміст понять «лідер» та «лідерство», які є зосередженими або на домінуючій ролі особистості лідера, або на визнанні пріоритету колективної співпраці в процесі життєдіяльності закладу освіти. Зазначається, що лідерство є новою парадигмою управління з акцентом уваги на зміни в організації, яке виникає через взаємодію лідера та послідовників і є результатом міжособистісних стосунків. Лідерство створює загальнокомандну культуру у закладі середньої освіти на основі спільно виробленої візії та спільних цінностей
The author states that during the last century understanding of the phenomenon of leadership has changed rapidly, appearing new meanings and approaches. Those theories that arose identified leadership with the personality of the leader, or with social process. It is noted that in recent decades, scientists engaged in trying to integrate the two approaches, especially in education, where manifestation of leadership required providing both from the principal and from the teacher, the student, where it contributes the specificity of institution of secondary education. It is emphasized that social transformations generate the need for new management paradigm that is associated with changes both in educational institutions and in society in general. The object of transformation is not just an employee but a creative person with his needs in self-expression, self-realization, considering its interests and points of view. Leadership creates overall team culture in educational institutions on the basis of jointly produced vision and shared values. Just in triangle "leader - followers - management process" actualized need in leadership skills, competencies and behaviours development not only leader but followers too, and team interaction at school. Necessary changes in institution of secondary education based on personal, human and professional values. Based on this values head-leader begins the process of creation of the Concept of institution of secondary education, which is a powerful tool in the work of school staff, aimed at determining the idea of an educational institution, its understanding of the place in society. The author offers his own point of view on the management of school which is implemented on the basis of leadership and distinguishes success criteria for institution of secondary education activity and for its leader
Статья посвящена проблематике управления средней школой на основе лидерства. Подчеркиваются направления эволюции взглядов на сущность и содержание понятий «лидер» и «лидерство», которые сосредоточены либо на доминирующей роли личности лидера, либо на признании приоритета колективного сотрудничества в процессе жизнедеятельности образовательного учреждения. Акцентируется внимание на том, что лидерство является новой парадигмой управления, фокусирующей внимание на изменениях в организации, которое возникает через взаимодействие лидера и его последователей и есть результатом межличностных отношений. Лидерство создает общекомандную культуру в общеобразовательном учебном заведении на основе совместно выработанной визии и совместных ценностей
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2016-10
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/17101/1/K_Lynov_O_5_FITU.pdf
Линьов, Костянтин Олександрович (2016) Управління закладом середньої освіти на основі парадигми лідерства Освітологія / українсько-польський щорічник (5). с. 50-56. ISSN 2226-3012