Запис Детальніше

THE ACMEO-POTENTIAL OF UNIVERSITY IN PHYSICAL EDUCATION SPECIALISTS’ PROFESSIONAL TRAINING

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/17136/
 
Title THE ACMEO-POTENTIAL OF UNIVERSITY IN PHYSICAL EDUCATION SPECIALISTS’ PROFESSIONAL TRAINING
Акмепотенціал вищого навчального закладу в професійній підготовці фахівців фізичного виховання
Акмепотенциал высшего учебного заведения в профессиональной подготовке специалистов физического воспитания
 
Creator Дерека, Тетяна Григорівна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Introduction. There is actuality of higher education institution acmeo-potential estimation in the process of physical education specialists’ acmeological competence components (motivation, activity, cognitive, personal) formation is substantiated in the article.
Purpose. The communicative environment of higher education institution as an acmeological condition of the future specialist forming is analyzed.
Methods. The study of literature sources, questionnaires, SWOT-analysis.
Results. There are parameters of educational environment effectiveness and its components evaluation given: the impact of the higher education institution, comfort and training activities provision. The components that enable acmeological orientation of the educational process in higher education institution are defined. The characteristic of "subject-subject" interaction between student and teacher in the physical education specialists’ professional training is given.
Originality. There are following strengths of acmeo-oriented educational environment studied: appropriate teaching qualifications of university teachers; friendly working team of professionals; responsibility and constant self-improvement of co-workers. Also there are next weaknesses of the physical education specialists’ professional training process pointed: lack of financial incentive to employees; of young specialists’ low motivation to professional development; the lack of an effective system of professional selection of applicants. Some possible ways of changing the system of physical education specialists’ professional training are studied such as following: guarantee and ensure the work of graduates in accordance to the specialty with the appropriate payment; creating conditions for the training of qualified personnel; scientific and information technology development and implementation; sufficient material base; effective career guidance.
The current state of physical education specialists’ continuous professional training is studied. It was determined that the reasons that prompted students to choose the physical education teacher profession are: to look fit and sporty; to be physically active; their success for physical culture while being at school and sport achievements.
Conclusion. The acmeological result of the professional training is the specialist’s willingness to professional self-development in a professional environment and professional productive activities. There is a process of acmeological competence components forming take place while the process of physical education specialists’ continuous professional training realized on the acmeology basis. The prospects of further scientific research in the physical education specialists’ acmeological competence forming criteria determining in the process of continuous training.
В статті обґрунтовано актуальність визначення акмепотенціалу вищого навчального закладу в процесі формування компонентів амкологічної компетентності фахівців фізичного виховання. Проаналізовано комунікативне середовище вищого навчального закладу як акмеологічну умову формування майбутнього фахівця. Визначено параметри оцінки ефективності освітнього середовища та його складових. Охарактеризовано «суб’єкт-суб’єктну» взаємодію студента й викладача в процесі професійної підготовки фахівців фізичного виховання. Вивчено сильні сторони акмеспрямованого освітнього простору, визначено слабкі сторони процесу професійної підготовки фахівців фізичного виховання. Досліджено можливі шляхи зміни системи професійної освіти за напрямом підготовки «Фізичне виховання».
В статье обоснована актуальность определения акмепотенциалу высшего учебного заведения в процессе формирования компонентов амкологичнои компетентности специалистов физического воспитания. Проанализированы коммуникативная среда высшего учебного заведения как акмеологические условия формирования будущего специалиста. Определены параметры оценки эффективности образовательной среды и его составляющих. Охарактеризованы «субъект-субъектной» взаимодействие студента и преподавателя в процессе профессиональной подготовки специалистов физического воспитания. Изучено сильные стороны акмеспрямованого образовательного пространства, определены слабые стороны процесса профессиональной подготовки специалистов физического воспитания. Исследованы возможные пути изменения системы профессионального образования по направлению подготовки «Физическое воспитание».
 
Publisher ЧНУ імені Богдана Хмельницького
 
Date 2016-09-18
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/17136/1/Dereka_VISNYK_CERK_2016_10.pdf
Дерека, Тетяна Григорівна (2016) Акмепотенціал вищого навчального закладу в професійній підготовці фахівців фізичного виховання Вісник Черкаського університету. Серія Педагогічні науки (10). с. 35-40. ISSN 2076-586Х