Запис Детальніше

Acme-motivational component of physical education specialists’acmeological competence: the dynamics of formation during lifelong professional training

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/17174/
 
Title Acme-motivational component of physical education specialists’acmeological competence: the dynamics of formation during lifelong professional training
Акме-мотиваційна компонента акмеологічної компетентності фахівців фізичного виховання: динаміка формування в процесі неперервної професійної підготовки
Акме-мотивационная компонента акмеологической компетентности специалистов физического воспитания: ДИНАМИКА ФОРМИРОВАНИЯ В ПРОЦЕССЕ НЕПРЕРЫВНОГО профессиональной подготовке
 
Creator Дерека, Тетяна Григорівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description In the article the author defined components of physical education specialists’ acmeological competence such as: acme-motivational, cognitive, activity and personal (acme-traits of personality). The features of physical education specialists’ acmeological competence formation in the process of continuous professional training based on the acmeology. It was reviled that the emphasis in the acmeological competence formation shift from entry level to higher education Bachelor and Master levels. The results of the correlation analysis show interconnection between acme-motivational component of physical education specialists’ acmeological competence. The strongest dependence of acme-motivational component observed with following group of components: social motives (r = 0,99), educational and cognitive motivation (r = 0,97) and professional reasons (r = 0,966).
The results of the factor analysis carried grouping of physical education specialists’ acmeological competence constituents on following four factors: personal motivational, personal, emotional and psychological, studies on research basis. Determined that the first group of factors includes such components as acme-motivation: reasons of prestige, professional motivation, training and learning motivation, achievement motivation, together with some components of the personal component such as attitude to himself ("I-concept"), the ability to psychological contiguity with another person, empathy.
Motivational-personal factor is the most significant. It has the largest percentage of the total variance up to 43.53%. Motivational-personal factor includes the biggest number of variables (the components of acmeological competence). The greatest "weight factor" among the variables motivational and personality factors are: achievement motivation (0,83), the ability to psychological contiguity with another person (0,80) attitude to himself ( "I-concept") (0,79), empathy (0,77), educational and cognitive motives (0,74), the motives of prestige (0,71), professional motives (0,70). It was reviled that the formation of acmeological competence acme-motivational component determines, activates, steers and regulates a specialist’s acme-oriented self-development.
В статті автором визначено компоненти акмеологічної компетентності фахівців фізичного виховання: акме-мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, особистісний (акме-якості особистості). Досліджено особливості формування акмеологічної компетентності в процесі неперервної професійної підготовки фахівців фізичного виховання на засадах акмеолгії. В результаті кореляційного аналізу було визначено взаємозв’язок складових акме-мотиваційної компоненти акмеологічної компетентності фахівців фізичного виховання. За результатами факторного аналізу здійснено групування складових компонентів акмеологічної компетентності фахівців фізичного виховання за чотирма факторами.
В статье автором определены компоненты акмеологической компетентности специалистов физического воспитания: акме-мотивационный, когнитивный, деятельностный, личностный (акме-качества личности). Исследованы особенности формирования акмеологической компетентности в процессе непрерывной профессиональной подготовки специалистов физического воспитания на основе акмеолгии. В результате корреляционного анализа было определено взаимосвязь составляющих акме-мотивационной компоненты акмеологической компетентности специалистов физического воспитания. По результатам факторного анализа осуществлено группировки составляющих компонентов акмеологической компетентности специалистов физического воспитания по четырьмя факторами.
 
Publisher Чернігівський національний педагогічний університет
 
Date 2016-08-31
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/17174/1/Dereka_CHERNIGOV_2016_139.pdf
Дерека, Тетяна Григорівна (2016) Акме-мотиваційна компонента акмеологічної компетентності фахівців фізичного виховання: динаміка формування в процесі неперервної професійної підготовки Вісник Чернігівського національного педагогічного університету (139). с. 307-311.