Запис Детальніше

Formation of personality’s acme-qualities as a component of physical education specialists’ acmeological competence

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/16915/
http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2016-05/
 
Title Formation of personality’s acme-qualities as a component of physical education specialists’ acmeological competence
 
Creator Dereka, Tetiana
Дерека, Тетяна Григорівна
 
Subject Web of Science
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Aim: to identify characteristics of forming of personality acmeological qualities of physical education specialists and identify interrelation of constituent components of a personal component of their acmeological competence. Material: in the research 194 students of «Physical Education» participated. Results: constituents of a personal component of acmeological competence of physical education specialists is identified; consistency and direction of connection and mutual interaction of acmeological qualities to a personal component of acmeological competence of physical education specialists according to the results of correlation analysis is identified; grouping, classification and compact visualization of constituent components ofacmeological competence of physical education specialists under four factors (motivational-personal, personal, emotional-personal, leaning on a research basis) is performed according to factor analysis; accumulated percent of identified factors dispersion (shows their significance),constituent components of acmeological competence is identified. Conclusions: as a result of constant professional training of physical education specialists on the basis of acmeology, acmeological qualities are formed among physical education specialists, which promotes performance of personality activity in the process of professional forming and constant self-perfecting and self-development
Мета: визначити особливості формування акме-якостей осбистості фахівців фізичного виховання та виявити взаємозв’язок складових компонентів особистісної компоненти їх акмеологічної компетентності. Матеріал: в дослідженні брали участь студенти спеціальності «Фізичне виховання» у кількості 194 осіб. Результати: визначено складові особистісного компонента акмеологічної компоненти фахівців фізичного виховання; визначено щільність та спрямованість зв’язку й взаємовпливу акме-якостей на особистісний компонент акмеологічної компетентності фахівців фізичного виховання за результатами кореляційного аналізу; за результатами факторного аналізу здійснено групування, класифікацію та компактну візуалізацію складових компонентів акмеологічної компетентності фахівців фізичного виховання за чотирма факторами; визначено накопичений відсоток дисперсії визначених факторів (вказує на їх значимість), складових компонентів акмеологічної компетентності. Висновки: в результаті неперервної професійної підготовки фахівців фізичного виховання на засадах акмеології у фахівців фізичного виховання сформовано акме-якості особистості, які сприяють прояву активності особистості в процесі професійного становлення та постійного самовдосконалення й саморозвитку
Цель: определить особенности формирования акме-качеств осбистости специалистов физического воспитания и выявить взаимосвязь составляющих компонентов личностной компоненты их акмеологической компетентности. Материал: в исследовании принимали участие студенты специальности «Физическое воспитание» в количестве 194 человек. Результаты: определены составляющие личностного компонента акмеологической компоненты специалистов физического воспитания; определена плотность и направленность связи и взаимовлияния акме-качеств на личностный компонент акмеологической компетентности специалистов физического воспитания по результатам корреляционного анализа; по результатам факторного анализа осуществлено группировку, классификацию и компактную визуализацию составляющих компонентов акмеологической компетентности специалистов физического воспитания по четырем факторами; определены накопленный процент дисперсии определенных факторов (что указывает на их значимость), составляющих компонентов акмеологической компетентности. Выводы: в результате непрерывной профессиональной подготовки специалистов физического воспитания на основе акмеологии у специалистов физического воспитания сформирован акме-качества личности, которые способствуют проявлению активности личности в процессе профессионального становления и постоянного самосовершенствования и саморазвития
 
Publisher Харківський педагогічний університет імені Г.С.Сковороди
 
Date 2016-10-30
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/16915/1/Dereka_PPMBP_2016_5_eng.pdf
Dereka, Tetiana та Дерека, Тетяна Григорівна (2016) Formation of personality’s acme-qualities as a component of physical education specialists’ acmeological competence Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports (5). с. 19-25. ISSN 2308-7269