Запис Детальніше

Використання матеріалів спогадів і мемуарів підчас вивчення біографії письменника.

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/17460/
 
Title Використання матеріалів спогадів і мемуарів підчас вивчення біографії письменника.
Использование матерыалов воспоминаний и мемуаров при изучении биографии писателя.
The use of memoirs and recollections in the research of the writer's biography.
 
Creator Шовкопляс, Галина Євгенівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Вивчення біографії письменника має певну складність як для автора лекційного курсу або підручника, так і для шкільного вчителя, який на уроці знайомить учнів з творчим і життєвим шляхом митця, чия творчість вивчається. Жоден з викладачів чи вчителів не зможе уникнути цієї проблеми , навіть якщо не пов'язує творчість письменника з його життєвим шляхом , бо при при вивченні творчості будь- якого письменника ми неминуче зіткнемося з фактами його біографії.
Крім так званих «сенсаційних біографій», автори яких використовують сумнівні джерела фактів , існують і біографії іншого типу, що канонізують образ письменника і створюють застиглу схему його життєвого і творчого шляху. За радянських часів така «схематизація» була пов'язана з тим , що із письменника створювали той образ, який відповідав тогочасному ідеологічному курсу. Для подолання подібних схем дуже корисно звертатися до спогадів і мемуарів сучасників письменника: такий матеріал надає свіжі факти, що дозволяють «оживити» життєвий шлях письменника. Проте «сирий» матеріал спогадів має свої небезпеки для дослідника. Безумовною небезпекою у данному випадку є так званий «суб'єктивний фактор»: автор спогадів трансформує події у відповідності до своїх поглядів , спотворює факти , надає не-об'єктивні оцінки. Отже для використання такого матеріалу дослідник повинен керуватися знанням як особистості мемуариста, так і знанням історичних фактів і навіть того , що називають «атмосферою» епохи.
Изучение биографии писателя имеет определенную сложность как для автора лекционного курса или учебника, так и для школьного учителя, который знакомит учеников с творчеством определенного писателя. Никто не сможет избежать этой проблемы, даже если не связывает творчество писателя с его жизненным путем, так как при изучении творчества неизбежно придется столкнуться с фактами биографии писателя. Кроме так называемых «сенсационных биографий», авторы, которых используют сомнительные источники фактов, существуют и биографии иного типа, канонизирующие образ писателя и создающие застывшую схему. его жизненного пути. В советские времена такая «схематизация» биографии была связана с тем, что из писателя создавали тот образ, который соответствовал идеологическому курсу того времени. Для преодоления подобных схем очень полезно обращение к воспоминаниям и мемуарам современников писателя: такой материал дает свежие факты, позволяющие «оживить» жизненный путь писателя. Однако «сырой» материал воспоминаний и мемуаров имеет свои опасности для исследователя. Несомненной опасностью в данном случае является так называемый «субъективный фактор»: автор воспоминаний трансформирует события в соответствии со своими взглядами, искажает факты, дает субъективные оценки. Для работы с таким материалом исследователь должен руководствоваться знанием как личности мемуариста, так и знанием исторических фактов того времени и даже того , что называют «атмосферой» эпохи.
Researching the biography of a writer presents certain difficulties both for the author of a lecture course and textbook, and for the school teacher directly involved in acquainting the students with the works of a specific writer. Hardly anyone can avoid these difficulties, even if they do not associate the work of the writer with his life’s path, due to the fact that research of the writer’s literary contributions is intrinsically linked to encountering facts from his biography.
Besides the so called “sensationalist biographies”, the authors of which often use questionable sources for fact-gathering, there exist biographies of another sort, which canonize the image of the writer and create a concrete “schematic” of his life’s journey. During the Soviet era, such “schematization” of biographies was connected to the creation of a certain image of the writer which corresponded to the ideological course of the ruling party. To clear up the misconceptions and inaccuracies contained in such USSR-influenced biographies, one could turn to the memoirs and recollections of the writer’s contemporaries: such sources provide fresh facts which supply the researcher with the details necessary to see the full picture of the individual’s life and work.
However, the raw material of memoirs and recollections carries with it its own dangers for the researcher. One of such undisputed dangers is the so-called “subjective factor”: the author of the memoirs may interpret events in accordance with his personal views, may distort facts and supply subjective evaluations of various phenomena. While working with such source material, the researcher should take into account both the knowledge of the personality of the memoir’s author and the knowledge of the historical facts of the relevant period. Even such a vague category as the “atmosphere of the era” or zeitgeist can be useful in analyzing personal recollections.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2016-07
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/17460/7/Shovkoplyas_7_8_2016_UML.pdf
Шовкопляс, Галина Євгенівна (2016) Використання матеріалів спогадів і мемуарів підчас вивчення біографії письменника. Українська мова й література в школах України (7-8). с. 36-43.