Запис Детальніше

Formation of the state education policy, synergetic aspect

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/17467/
http://osvitologia.kubg.edu.ua/images/2016/5/13.pdf
 
Title Formation of the state education policy, synergetic aspect
Формування державної освітньої політики: синергетичний аспект
Формирования государственной образовательной политики: синергетический аспект
 
Creator Батечко, Ніна Григорівна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description The article is dedicated to the problems of formation of the state education policy. The trends of the evolution of views on the nature and the concept of the “state education policy” in the light of the processes of educational reform in Ukraine have been outlined. It has been proved that in the current context of globalization and internationalization, when education acquires the traits of openness and non-linearity, the principles of educational environment management and the nature of the interaction between participants of the educational process are changing, and there is an urgent
13
need to overcome the simplistic and outdated view of the state education policy. Based on the synergetic theory of the complex open systems, there have been substantiated theoretical and methodological grounds of the process of formation of the state education policy. The essence of the application of the synergetic approach to the studied phenomenon has been considered, relying on the basic laws of synergy, openness, non-linearity, disequilibrium, chaos postulating, bifurcational states, fluctuation phenomena and the theory of self-organization. The state education policy has been considered as an open, non-linear system, which is self-organizing and selfdeveloping and depends on the external environment and internal specifics of the development of higher education sphere in Ukraine.
Стаття присвячена проблематиці формування сучасної державної освітньої політики в Україні. Окреслюються напрями еволюції поглядів на зміст поняття «державна освітня політика» в контексті процесі реформування освітньої сфери. На основі синергетичної теорії складних відкритих систем приведено теоретико-методологічне підґрунтя – феномену державна освітня політика. Розкрито сутність застосування основних принципів синергетичного підходу: відкритості, нелінійності, постулювання хаосу, біфуркаційних станів та теорії самоорганізації до обґрунтування процесу формування державної освітньої політики.
Статья посвящена проблематике формирования современной государственной образовательной политики в Украине. Определяются направления эволюции взглядов на содержание понятия «государственная образовательная политика» в контексте процессе реформирования образовательной сферы. На основе синергетической теории сложных открытых систем приведены теоретико-методологическое основание - феномена государственная образовательная политика. Раскрыта сущность применения основных принципов синергетического подхода: открытости, нелинейности, постулирование хаоса, бифуркационных состояний и теории самоорганизации к обоснованию процесса формирования государственной образовательной политики.
 
Publisher ТОВ Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС»
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/17467/1/N_Batechko_UPJ_5_NDLO.PDF
Батечко, Ніна Григорівна (2016) Формування державної освітньої політики: синергетичний аспект Освітологія / українсько-польський щорічник (5). с. 69-75. ISSN 2226-3012