Запис Детальніше

Новації жіночої освіти модерної доби крізь призму мікроісторії родини (на матеріалах Російської імперії)

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/17672/
http://history-ejournal.cdu.edu.ua
 
Title Новації жіночої освіти модерної доби крізь призму мікроісторії родини (на матеріалах Російської імперії)
Innovations in the education of women of the modern era through the prism of the microhistory of family (on materials of the Russian Empire).
Новации женского образования модерной эпохи сквозь призму микроистории семьи (на примере Российской империи)
 
Creator Драч, Оксана Олександрівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті аналізується сприйняття нових моделей жіночої освіти, зокрема навчання на вищих жіночих курсах, крізь призму мікроісторії родини модерного часу на теренах Російської імперії. Встановлено, що інноваційні прагнення жіноцтва щодо підвищення освітнього рівня спричинили конфліктні ситуації у родинах, підґрунтям яких стало посягання на усталену гендерну ідентичність.
В статье анализируется восприятие новых моделей женского образования, в частности обучения на высших женских курсах, сквозь призму микроистории семьи нового времени на территории Российской империи. Установлено, что инновационные стремления женщин по повышению образовательного уровня вызвали конфликтные ситуации в семьях, основой которых стало посягательство на сложившуюся гендерную идентичность.
The family in the first half of the nineteenth century was the microsocial environment through which the individual realized the connection with the macrosocial environment – then society and the state. Family relations of traditional society were based on the following principles: herarchy, the dependence of the functions, rights and duties of members on gender and age. Highly valued among the nobility was early marriage of daughters. Women's memoirs show that marrying for the sake of family interests was commonplace. Besides controlling the household and children, a married noblewoman spent time sewing and embroidering, and doing visits.
The ideas of the enlightenment and romanticism influenced humanization of relations in the noble families. Some girls were not content with the usual fate of an advantageous marriage, purely female concerns and interests. The ideals of the "common good" and personal responsibility for one's own life prompted generations of women in the period of modernization reforms in the Russian Empire to declare the intention of self-improvement.
 
Publisher Черкаський національний університет
 
Date 2015-12-18
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/17672/1/O_Drach_Visnyk_CNU_2015%20%E2%84%96%2029_.pdf
Драч, Оксана Олександрівна (2015) Новації жіночої освіти модерної доби крізь призму мікроісторії родини (на матеріалах Російської імперії) Вісник Черкаського університету. Серія Історичні науки, 362 (29). с. 80-89. ISSN 2076-5908