Запис Детальніше

Державні фінансові механізми сприяння здобуттю вищої освіти: досвід США

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/17684/
 
Title Державні фінансові механізми сприяння здобуттю вищої освіти: досвід США
THE STATE FINANCIAL MECHANISMS OF HIGHER EDUCATION OBTAINING FACILITATION: EXPERIENCE OF THE USA
ГОСУДАРСТВЕННЫЕ ФИНАНСОВЫЕ МЕХАНИЗМЫ СОДЕЙСТВИЯ ПОЛУЧЕНИЯ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ: ОПЫТ США
 
Creator Іваницька, Ольга
Редько, Сергій Іванович
Панченко, Алла Гнатівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті проаналізовано досвід США в питаннях застосування різних фінансових інструментів полегшення доступу до здобуття вищої освіти. Визначено, що основним інструментом обрано надання податкового кредиту. Окреслено основні підходи до державного сприяння здобуття вищої освіти, а саме: приймається спеціальне законодавство та визначаються спеціальні інституції; застосовується широкий арсенал інструментів та їх опцій; дозволяється широка диференціація умов реалізації програм в штатах; відбувається поєднання професійного досвіду фінансових установ і освітніх закладів; здійснюється постійний перегляд режиму реалізації програм, як правило, в сторону кращого задоволення інтересів і потреб здобувача освіти. Відзначена необхідність дотримання таких принципів в Україні.
In the article experience of the USA is analysed in regards of different financial instruments application to facilitate the access to obtain higher education. Certainly, that the extension of tax credit is selected as a basic instrument. The basics are outlined near the state assistance to obtain the higher education, namely: the special legislation is accepted and the special institutes are determined; the wide arsenal of instruments and their options is used; wide differentiation of terms of programs realization is allowed in the states; there is combination of work experience of financial institutions and educational establishments; the permanent revision of the mode of realization of the programs comes true, as a rule, to get the best satisfaction of interests and necessities of consumer of educational services. It is determined the models of providing financial facilitated access to education in the developed countries of North America and Europe (the use of state credit facility assist in funding higher education; state guarantees for loans when the state is the guarantor of the loan and / or interest payments; providing state tax credits; grants training; initiating programs funded with state guarantee compensation in case of bankruptcy of a financial institution). The necessity of observance of such principles for Ukraine was underlined: to adopt specific legislation; to outline the special powers involved institutions; to permit broad differentiation conditions the implementation of programs in the regions; to combine of professional experience in financial institutions and educational institutions; to provide constant viewing options implementation of programs; to respect the principle of transparency and providing full information understandable.
В статье проанализирован опыт США в вопросах применения различных финансовых инструментов облегчения доступа к получению высшего образования. Определено, что основным инструментом является предоставление налогового кредита. Очерчены основные подходы к государственному содействию получения высшего образования, а именно: принимается специальное законодательство и определяются специальные институции; применяется широкий арсенал инструментов и их опций; позволена широкая дифференциация условий реализации программ в штатах; происходит сочетание профессионального опыта финансовых учреждений и образовательных заведений; осуществляется постоянный пересмотр режима реализации программ, как правило, в сторону лучшего удовлетворения интересов и потребностей добытчика образования. Отмечена необходимость соблюдения таких принципов в Украине.
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/17684/1/S_Redko_A_Panchenko_NPO_3-4_FITU_KU.pdf
Іваницька, Ольга та Редько, Сергій Іванович та Панченко, Алла Гнатівна (2016) Державні фінансові механізми сприяння здобуттю вищої освіти: досвід США Неперервна професійна освіта : теорія та практика (3-4). с. 71-75. ISSN 1609-8595