Фортепіанні сонати Л.В. Бетховена: принципи редагування О.Б. Гольденвейзера
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/18197/
|
|
Title |
Фортепіанні сонати Л.В. Бетховена: принципи редагування О.Б. Гольденвейзера
Фортепианные сонаты Л.В. Бетховена: принципы редактирования А.Б. Гольденвейзера L. Beethoven’s Piano Sonatas: Goldenweiser’s Principles of Editing |
|
Creator |
Ходоровський, Володимир Ісаакович
|
|
Subject |
Збірники наукових праць
|
|
Description |
У статті розглянуто основні принципи редагування фортепіанних сонат Л.В. Бетховена О.Б. Гольденвейзером. Обґрунтовано погляди видатного піаніста та педагога на форте піанну творчість німецького композиторакласика, проаналізовано особливості виконавської аплікатури в сонатах Л.В. Бетховена, розкрито принципи педалізації, запропоновані О.Б. Гольденвейзером. Класифіковано різні типи редакцій фортепіанних сонат Л.В. Бетховена, а також детально розглянуто існуючі нині.
В статье рассмотрены основные принципы редактирования фортепианных сонат Л.В. Бетховена А.Б. Гольденвейзером. Обоснованы взгляды выдающегося пианиста и педагога на фортепианное творчество немецкого композитораклассика, проанализированы особенности исполнительской аппликатуры в сонатах Л.В. Бетховена, раскрыты принципы педализации, предложенные А.Б. Гольденвейзером. Классифицированы различные типы редакций фортепианных сонат Л.В. Бетховена, детально рассмотрены существующие ныне. The article deals with O. Goldenweiser’s main principles of editing L. Beethoven’s piano sonatas; substantiates the views of outstanding pianist and teacher on German classical composer’s piano heritage; analyzes peculiarities of performing fingerings in L. Beethoven’s sonatas; presents the principles of pedaliaceae proposed by O. Goldenweiser. The aim of the article is to reveal the basic principles of editing L. Beethoven’s piano sonatas by O. Goldenweiser. The goals of the article are: to analyse the types of L. Beethoven’s piano sonatas editions of the piano sonatas; to characterise peculiarities of performing fingerings in L. Beethoven’s sonatas; pres ents the principles of pedaliaceae proposed by O. Goldenweiser. In this article, the author gets acquaintnce with the characteristics’ creativity of L. Beethoven in his sonatas. It is examined differences in existent edito rial versions of L. Beethoven’s piano sonatas as well. Generally, all of the Beethoven sonatas’ editions can be divided into three types: editions, that are close to the original, which deliberately limited to the minimum, specially conditioned additions (E. d’Alber); instructional and pedagogical edition, aimed at teachers and students to clarify specific work performance (Karl Czerny, G. Hermer, H. Bülow); artistic editions created by outstanding interpreters, who in creative search identified and presented the results of their own artistic practice. O. Goldenweiser offers a variety of techniques to pedaliaceae, which are the main rules for performers. Summing up, the author emphasizes that the above pedagogical postulates proposed by O. Goldenweiser, which are characterized by clarity, simplicity, concreteness guidance, will enable future pianists performers correctly interpret the works of classical composer and to understand the views of the eminent pianist and pedagogue O. Goldenweiser. Further researches can address issues of life and creative path of O. Goldenweiser, representatives created piano school. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/18197/1/Hodorovskiy_MM_1_2016_IM.pdf
Ходоровський, Володимир Ісаакович (2016) Фортепіанні сонати Л.В. Бетховена: принципи редагування О.Б. Гольденвейзера Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі : науковий журнал (1). с. 62-66. |
|