Запис Детальніше

Медіа-освіта як складова освітнього процесу у вищому мистецькому навчальному закладі

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/18201/
 
Title Медіа-освіта як складова освітнього процесу у вищому
мистецькому навчальному закладі
Медиаобразование как составляющая образовательного процесса в высшем музыкальном учебном заведении
Media Education as Part of Educational Process at Higher Music Education Institution
 
Creator Ляшенко, Ольга Дмитрівна
 
Subject Збірники наукових праць
 
Description У статті проаналізовано процес впровадження медіа­освіти у педагогічну практику вищих мис­тецьких навчальних закладів. Автори висвітлюють різноманітні аспекти цієї проблеми і розгля­дають медіа­освіту в ракурсі таких феноменів, як медіа­компетентність та медіа­грамотність. Визначено, що медіа­освіта, як автономна галузь знань у музично­педагогічній теорії і практиці, дає можливість створювати медійні мистецькі образи за кращими зразками мистецтва засо­бами традиційних та новітніх мас­медіа.
В статье проанализирован процесс внедрения медиаобразования в педагогическую практику высших учебных музыкальных заведений. Авторы освещают различные аспекты этой проблемы
и рассматривают медиаобразование в ракурсе таких феноменов, как медиакомпетентность и медиаграмотность. Определено, что медиаобразование, как автономная отрасль знаний
в музыкально­педагогической теории и практике, позволяет создавать медийные художествен­ ные образы на лучших образцах искусства средствами традиционных и новейших масс­медиа.
The article is devoted to the introduction of media education into the educational practice of higher education
music institutions. The authors cover different aspects of the problem and consider media education from
the perspective of such phenomenon as media culture, media competence. It is determined that media education as a separate area of knowledge in musical­pedagogical theory and practice allows to create media art images that are created on the best examples of art by means of traditional and new media. It is examined the use of different types of media at the classes in basic musical instrument; determined peculiarities of the use of new means of media in the process of artistic and pedagogical interpretation
of musical composition: musicological, artistic and imaginative, performing, verbally meaningful, visual
and associated, integral and dramatic. Each of the above interpretations are conceptualized by students in seven semesters. During the eighth semester students perform their developed media­competence at pedagogical practice in comprehensive schools. Media education as an autonomous branch in musical and pedagogical theory and practice gives future music teachers opportunity to get a set of knowledge, abilities and skills according to which they can cre­
ate media art images established on the best examples of art by the means of traditional (printed publica­tions, radio, film, television, photographs, recorded music) and modern mass media (computer­mediated communication, the Internet, mobile telephony). Developed future teachers’ media competence improves the level of their instrumental training at art higher educational institution as well.
It is mentioned that further research sould be conducted to test development “microphone culture”, stu­dents­performers’ interaction with means of mass media (radio, television, the Internet) in the process of their study at art higher educational institution.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/18201/1/Lyashenko_MM_1_2016_IM.pdf
Ляшенко, Ольга Дмитрівна (2016) Медіа-освіта як складова освітнього процесу у вищому мистецькому навчальному закладі Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі : науковий журнал (1). с. 80-84.