Запис Детальніше

Методи розвитку самостійного мислення майбутнього вчителя музичного мистецтва на заняттях з хорового диригування

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/18205/
 
Title Методи розвитку самостійного мислення майбутнього вчителя музичного мистецтва на заняттях з хорового диригування
Методы развития самостоятельного мышления будущего учителя музыкального искусства на занятиях по хоровому дирижированию
Methods of Future Teachers’ Independent Thinking Development at Choral Conducting Classes
 
Creator Макарова, Тетяна Олексіївна
 
Subject Збірники наукових праць
 
Description У статті розглядаються методи та прийоми, спрямовані на розвиток самостійного мислення майбутнього вчителя музичного мистецтва на заняттях з хорового диригування. Розкрито зміст занять з хорового диригування, доведено ефективність процесу розвитку самостійного мислення студентів завдяки використанню запропонованих методів та прийомів в контексті даної проблематики.
В статье рассматриваются методы и приемы, направленные на развитие самостоятельного мышления будущего учителя музыкального искусства на занятиях по хоровому дирижированию.
Раскрыто содержание занятий по хоровому дирижированию, доказана эффективность процесса развития самостоятельного мышления у студентов благодаря использованию предложенных
методов и приемов в контексте данной проблематики.
The article describes actual aspects, methods and techniques aimed at improvement of future music teach­ers’ professional activity. It is revealed the content of the choral conducting classes, proved the efficiency of the process of development of students’ independent thinking due to the use of offered methods and techniques in the context of the following problematics. This evaluative and analytical work of the student is an indicator of conducting the formation of his skills. During the training at choral conducting classes the main challenge for students is mastering the skills of independent thinking. It is noted that for the best results it is advisable to use intensive learning methods. This way of training activity at choral conducting classes involves: studying professional literature on conducting and choral training; analysis of musical compositions (historical­biographical, musical­theoretical and vocal­choral); studying choral scores;
working out music compositions and choral school repertoire practice. Experienced teachers use deductive methods that help students make progress and learn material independently. During the experimental work
at the choral conducting classes should be adopted the following methods: the method of search orientation,
the method of comparative characteristics, the method of problem­searching situations, the method of enhance creative thinking as well as the method of composition creativity, the method of shifting music, of capturing and stimulating voluntary activities. It is highlighted the ways of improvement in traditional methods of teaching, in particular intensive methods that encourage development of students’ independent thinking. It is given practical recommendations for the peculiarities of the use of recommended methods and techniques of teaching students at choral conducting classes.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/18205/1/Makarova_MM_1_2016_IM.pdf
Макарова, Тетяна Олексіївна (2016) Методи розвитку самостійного мислення майбутнього вчителя музичного мистецтва на заняттях з хорового диригування Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі : науковий журнал (1). с. 109-111.