Запис Детальніше

Теоретичні та методичні засади розвитку професійної освіти і навчання: результати, проблеми, перспективи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/705284/
http://ivet-ua.science/images/Journals_IPTO/Arhive/Visnik_11-15.04.2016.pdf
 
Title Теоретичні та методичні засади розвитку професійної освіти і навчання: результати, проблеми, перспективи
Theoretical and methodological basis of VET development: results, problems, prospective
 
Creator Радкевич, В.О.
 
Subject 37 Education
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті висвітлено результати наукових досліджень у сфері професійної освіти і навчання, отримані в Інституті професійно-технічної освіти НАПН України впродовж 2013—2015 pp. Охарактеризовано концептуальні засади проектування змісту професійної підготовки кваліфікованих фахівців, орієнтовані на вимоги ринку праці. Розкрито методичні підходи до створення професійних і освітніх стандартів на компетентнісний основі. Наголошено на зміст професійної значущості методики інтегрування робітничих професій в одну - технологічно складну «укрупнену» професію на основі дослідження взаємозв’язків між видами робіт у певному полі професійної діяльності.
Обґрунтовано необхідність формування у майбутніх кваліфікованих фахівців, методики енергоефективної компетентності шляхом впровадження в процес професійного навчання курсу «Основи енергоефективності». Зроблено висновок про те, що відкрите професійне навчання персоналу підприємств розширює можливості їхнього професійного розвитку як у своєму підприємстві, так і поза ним; оптимізує витрати і строки навчання, підвищує рівень їхньої конкурентоспроможності.
Схарактеризовно напрями діяльності професійних навчальних закладів з питань професійної орієнтації учнівської молоді на робітничі професії, вибору та реалізації професійної кар’єри. Розкрито теоретичне значення концепції і педагогічної технології формування в учнівської молоді уявлень про професійний успіх, розвиток у них відповідних особистісних і професійно важливих якостей.
Наголошено на практичній значущості розроблених в Інституті особистісно-розвивальних технологій, методики підготовки викладачів професійних навчальних закладів до їх використання в навчально-виховному процесі. Проаналізовано методичні підходи до розробки електронних підручників, відкритого інформаційно-освітнього середовища як інтегрованого, динамічного, відкритого Web-простору, функціонально спрямованого на формування електронної взаємодії між суб’єктами професійної освіти, забезпечення педагогічних, організаційних з в ’язків й умов для здійснення централізованої електронної методичної підтримки навчально-виховного процесу в професійних навчальних закладах.
Зазначено, що децентралізація управління професійною освітою в ринкових умовах має ґрунтуватися на принципах: узгодження інтересів державних і місцевих органів управління; єдності регіональної та галузевої освітньої політики суспільства; пропорційності щодо
фінансового забезпечення тощо. Наголошено на необхідності використання в управлінській діяльності професійних навчальних закладів маркетингового підходу. Наведено експериментальні результати діяльності маркетингової служби на базі Роменського ВПУ Сумської області: стабільний попит на освітні послуги; позитивна динаміка працевлаштування випускників; зростання надходжень від навчально-виробничої діяльності.
Розкрито значущість розробленого в Інституті програмного інформаційного ресурсу «ПРОФТЕХ» у здійсненні моніторингу діяльності органів управління професійною освітою на різних рівнях для прийняття ефективних управлінських рішень. Водночас акцентовано увагу на розвитку інформаційно-аналітичної компетентності педагогічних працівників професійних навчальних закладів. Викладено пропозиції щодо реформування існуючої професійно-технічної освіти в систему професійної освіти і навчання для забезпечення професійної підготовки кваліфікованих фахівців, затребуваних ринком праці, безперервного професійного розвитку персоналу підприємств.
The article envisages the results o f the research in the field o f vocational education and training K EYW O RD S ' obtained in the Institute o f Vocational Education NAPS o f Ukraine during 2013-2015 years. The Vt I qti; ilillcd ' conceptual basis o f training content for skilled professionals focused on the requirements o f the labor are characterized. The methodological approaches to the development of professional and management ; educational standards for competency-based are represented. It is emphasized on importance of decentralization integrating the techniques for working professionals into one - technologically sophisticated innovative nedas>os>ical "enlarged" profession through research relationships between certain types of work in the field of
technoios'io-i ~ professional activity.
nruiCbSion' il ti шпиц necessity o f formation future qualified workers’ energy efficient competence in the process methodic o: teaching the course "Energy-efficiency basis" is grounded. It is concluded that the open
professional training o f a company personnel expands their opportunities for professional development both in the enterprise and beyond; optimizes training costs and timing, increases their competitiveness.
The author determined the activities o f vocational schools for students’ vocational guidance, selection and implementation o f their professional career. The theoretical value o f educational technology concept and formation o f youth’s perception o f their professional success, their respective personal and professionally important qualities development.
It is emphasized on the practical importance o f personal and developmental technologies, methods o f teacher training schools for professional use in the educational process developed by the Institute. The methodological approaches to the development o f electronic textbooks, public information and educational environment as an integrated, dynamic, open Web-space functionally
aimed at forming electronic interaction between the subjects o f vocational education, providing
educational, institutional relations and conditions for centralized electronic methodical support the
educational process in professional schools are analyzed.
It is noted that the decentralization o f VET management under market conditions should be based on the following principles: coordination o f interests o f state and local governments; unity of regional and sectoral educational policy community; proportionality regarding financial security etc.
The necessity to use in management o f professional education marketing approach is emphasized. It
represents the experimental results o f marketing service in Romny High VET school o f Sumy region:
stable demand for educational services; positive trend o f employment o f graduates; increase in revenues from educational and productive activities.
The importance o f software developed by the Institute information resource "PROFTEH" in monitoring the activities o f management of professional education at various levels for effective management decisions is represented. However, attention is focused on the development of information-analytical competence of teaching staff in VET schools. The proposals to reform the existing vocational education in vocational education and training to ensure training o f qualified specialists, labor m arket demand, continuous professional development o f enterprises are given.
 
Publisher Міленіум
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/705284/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A0%D0%B0%D0%B4%D0%BA%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87_%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9%20%D0%B2%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9.pdf
Радкевич, В.О. (2016) Theoretical and methodological basis of VET development: results, problems, prospective Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, 11. pp. 5-22. ISSN 2223-5752