Інноваційна діяльність як складова професійної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/18217/
|
|
Title |
Інноваційна діяльність як складова професійної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва
Инновационная деятельность как составляющая профессиональной подготовки будущего учителя музыкального искусства Innovative Activity as Component of Future Music Teacher’s Professional Training |
|
Creator |
Мережко, Юлія Валеріївна
|
|
Subject |
Збірники наукових праць
|
|
Description |
У статті розкрито сутність понять «інновація», «інноваційна діяльність майбутнього вчителя музичного мистецтва»; розглянуто зміст інноваційної діяльності майбутнього вчителя музичного мистецтва як складової його професійної підготовки. Запропоновано інноваційні методи, прийоми, форми роботи з учнями середнього та старшого шкільного віку, спрямовані на використання комп’ютерних технологій на уроках музичного мистецтва. Окреслено перспективи подальших пошуків у руслі даної проблематики, які будуть стосуватися інших цікавих інноваційних методичних знахідок. Знання розглянутих методів та прийомів роботи ефективним чином вплине на розкриття творчого потенціалу кожного школяра середньої ланки освіти.
В статье раскрыта сущность понятий «инновация», «инновационная деятельность будущего учителя музыкального искусства»; рассмотрено содержание инновационной деятельности будущего учителя музыкального искусства как составляющей его профессиональной подготовки. Предложены инновационные методы, приемы, формы работы с учащимися среднего и старшего школьного возраста, направленные на использование компьютерных технологий на уроках музыкального искусства. Очерчены перспективы дальнейших поисков в русле данной проблематики, которые будут касаться других интересных инновационных методических находок. Знание рассмотренных методов и приемов работы эффективным образом повлияет на раскрытие творческого потенциала каждого школьника среднего звена образования. The article defines the essence of the concepts of “innovation” and “innovative activity of future music teacher”. The author analyzes the content of future music teacher’s innovative activities as a component of his professional trainings; establishes the original innovative teaching methods, techniques and forms of using computer technologies during music lessons at secondary and high school. The article highlights the following methods: method of music composing in styles of the rehearsed pieces with the help of music editor; performance of informative, researchbased and creative projects by using computer technologies; elementary playing skills on electronic musical instrument (keyboard, music editor). The last method is realized in two ways: 1) listening of vocal pieces in music editor and then rewriting them, and 2) interpretation of own musical composition text. The current methods and techniques might have the positive influence on the development of students’ creativity. The author of the paper proposes the following teaching forms in creative activity with the youth: performance of individual, paired and collective (group) assignments; the use of electronic forms of teaching materials in different formats (picture, video, audio, animation etc.); making the selfeducative presentations (integration of several files into webpages) about the composer’s oeuvre and many others. The abovementioned methodological proposals are referred to combine the emotional, aesthetic and intelligent components in education. They might develop the creative individuality of pupils and become useful for future music teachers during their professional activities at school. The article out lines the perspective of further researches in findings of innovative educational methodological support in the field of music art education. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/18217/1/Merejko_MM_1_2016_IM.pdf
Мережко, Юлія Валеріївна (2016) Інноваційна діяльність як складова професійної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі : науковий журнал (1). с. 76-79. |
|