Музичний конкурс як соціокультурний феномен у формуванні професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/18221/
|
|
Title |
Музичний конкурс як соціокультурний феномен у формуванні професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва
Музыкальный конкурс как социокультурный феномен в формировании профессиональной компетентности будущего учителя музыкального искусства Music Competition as Socio-Cultural Phenomenon in Formation of Future Music Teacher’s Professional Competence |
|
Creator |
Романенко, Анастасія Романівна
|
|
Subject |
Збірники наукових праць
|
|
Description |
Статтю присвячено висвітленню впливу музичновиконавських конкурсів на творчий розвиток та професійну компетентність майбутніх учителів музичного мистецтва. Підкреслено їх роль у відображенні характерних тенденцій розвитку сучасного музичновиконавського мистецтва та значення супроводжуючих заходів конкурсної діяльності: круглих столів, конференцій, семінарів та майстеркласів тощо. Висвітлено сутність конкурсів у навчальновиконавській діяльності студента; розглянуто музичні конкурси як засіб розширення і збагачення виконавського досвіду майбутнього вчителя музичного мистецтва, його зростання у професійному плані; наведено приклади таких конкурсів; проаналізовано досягнення та перспективи функціонування музичних конкурсів у сучасному культурному просторі.
Статья посвящена освещению влияния музыкальноисполнительских конкурсов на творческое развитие и профессиональную компетентность будущих учителей музыкального искусства. Под черкну та их роль в отражении характерных тенденций развития современного музыкальноиспол ни тельского искусства и значение сопровождающих мероприятий конкурсной деятельности: круглых столов, конференций, семинаров, мастерклассов и т.п. Освещена сущность конкурсов в учебноисполнительской деятельности студента; рассмотрены музыкальные конкурсы как средство расширения и обо гащения исполнительского опыта будущего учителя музыки, его роста в профессиональном плане; приведены примеры таких конкурсов; проанализированы достижения и перспективы функционирования музыкальных конкурсов в современном культурном пространстве. The article is devoted to the influence of the music performance competitions upon future music teachers’ creative development and professional competence. The role of competitions in the mapping specific trends of development of the modern music performance art is underlined and importance of the events accompanying the competitive activities (round tables, conferences, seminars, workshops etc.) is considered. Music performance art in the contemporary sociocultural space is a system, which includes the following components: music performance (creativity, mastery, artistic communication), music education (performance school, teaching staff, educational institutions), concert practice (art projects, festivals, competitions). Music competition is a sociocultural phenomenon of contemporary music process, the main form of presentation of the young musicians and modern performance art in general. It is characterized by the presence of competitive component that requires an extremely high degree of mobilization of abilities and efforts of the participants. In these circumstances, the valuable attitude to music performance activities of the competitors appears. Participation in the music competitions and festivals promotes and enriches future music teacher’s performance experience and his professional growth. The competitions attract increasing number of participants and teachers into the competitive process, they are a nice addition to the educational process. The academic competitions of classical music assist to professional recognition of the winners, promote their concert performance, help in their further progression and cooperation with the orchestras. Most concert artists, world’s leading musicians and music teachers usually have the experience of numerous competitions behind. In Ukraine, the musical competitions popularize Ukrainian music, certify integration of Ukraine into a global cultural space. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/18221/1/Romanenko_MM_1_2016_IM.pdf
Романенко, Анастасія Романівна (2016) Музичний конкурс як соціокультурний феномен у формуванні професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі : науковий журнал (1). с. 126-129. |
|