Запис Детальніше

Музичний конкурс як соціокультурний феномен у формуванні професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/18221/
 
Title Музичний конкурс як соціокультурний феномен у формуванні професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва
Музыкальный конкурс как социокультурный феномен в формировании профессиональной компетентности будущего учителя музыкального искусства
Music Competition as Socio-Cultural Phenomenon in Formation of Future Music Teacher’s Professional Competence
 
Creator Романенко, Анастасія Романівна
 
Subject Збірники наукових праць
 
Description Статтю присвячено висвітленню впливу музично­виконавських конкурсів на творчий роз­виток та професійну компетентність майбутніх учителів музичного мистецтва. Підкреслено їх роль у відображенні характерних тенденцій розвитку сучасного музично­виконавського мис­тецтва та значення супроводжуючих заходів конкурсної діяльності: круглих столів, конфе­ренцій, семінарів та майстер­класів тощо. Висвітлено сутність конкурсів у навчально­вико­навській діяльності студента; розглянуто музичні конкурси як засіб розширення і збагачення виконавського досвіду майбутнього вчителя музичного мистецтва, його зростання у профе­сійному плані; наведено приклади таких конкурсів; проаналізовано досягнення та перспективи функціонування музичних конкурсів у сучасному культурному просторі.
Статья посвящена освещению влияния музыкально­исполнительских конкурсов на творческое разви­тие и профессиональную компетентность будущих учителей музыкального искусства. Под черкну та их роль в отражении характерных тенденций развития современного музыкально­испол ни тельского искусства и значение сопровождающих мероприятий конкурсной деятельности: круглых столов, кон­ференций, семинаров, мастер­классов и т.п. Освещена сущность конкурсов в учебно­исполнитель­ской деятельности студента; рассмотрены музыкальные конкурсы как средство расширения и обо­
гащения исполнительского опыта будущего учителя музыки, его роста в профессиональном плане; приведены примеры таких конкурсов; проанализированы достижения и перспективы функционирова­ния музыкальных конкурсов в современном культурном пространстве.
The article is devoted to the influence of the music performance competitions upon future music teachers’
creative development and professional competence. The role of competitions in the mapping specific trends of development of the modern music performance art is underlined and importance of the events accompanying
the competitive activities (round tables, conferences, seminars, workshops etc.) is considered. Music performance art in the contemporary socio­cultural space is a system, which includes the following components: music performance (creativity, mastery, artistic communication), music education (performance school, teaching staff, educational institutions), concert practice (art projects, festivals, competitions). Music competition is a socio­cultural phenomenon of contemporary music process, the main form
of presentation of the young musicians and modern performance art in general. It is characterized
by the presence of competitive component that requires an extremely high degree of mobilization of abilities
and efforts of the participants. In these circumstances, the valuable attitude to music performance activities of the competitors appears. Participation in the music competitions and festivals promotes and enriches future music teacher’s performance experience and his professional growth. The competitions attract increasing number
of participants and teachers into the competitive process, they are a nice addition to the educational process. The academic competitions of classical music assist to professional recognition of the winners, promote their concert performance, help in their further progression and cooperation with the orchestras. Most concert artists, world’s leading musicians and music teachers usually have the experience of numerous competitions behind. In Ukraine, the musical competitions popularize Ukrainian music, certify integration of Ukraine into a global cultural space.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/18221/1/Romanenko_MM_1_2016_IM.pdf
Романенко, Анастасія Романівна (2016) Музичний конкурс як соціокультурний феномен у формуванні професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі : науковий журнал (1). с. 126-129.