Запис Детальніше

Професійне світорозуміння майбутніх учителів музичного мистецтва у контексті гуманістичної парадигми освіти

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/18224/
 
Title Професійне світорозуміння майбутніх учителів музичного мистецтва у контексті гуманістичної парадигми освіти
Профессиональное миропонимание будущих учителей музыкального искусства в контексте гуманистической парадигмы образования
Future Music Teachers’ Professional Outlook in Context of Humanistic Paradigm of Education
 
Creator Ткач, Марія Михайлівна
 
Subject Збірники наукових праць
 
Description У статті здійснено теоретичний аналіз феномена професійного світорозуміння майбутніх учи­телів музичного мистецтва, що відображає органічний взаємозв’язок з універсаліями педагогіч­ної культури; схарактеризовано основні парадигми освіти, що склалися у процесі історичного розвитку суспільства; розкрито герменевтичні сутності освіти та визначено ціннісний потен­ціал професійного світорозуміння майбутніх учителів музичного мистецтва в контексті ста­
новлення гуманістичної парадигми постнекласичної мистецької педагогіки.
В статье осуществлен теоретический анализ феномена профессионального миропонимания будущих учителей музыкального искусства, отображающий органическую взаимосвязь с уни­версалиями педагогической культуры; охарактеризованы основные парадигмы образования,
сложившиеся в процессе исторического развития общества; раскрыта герменевтическая сущ­ность образования и определен ценностный потенциал профессионального миропонимания
будущих учителей музыкального искусства в контексте становления гуманистической пара­дигмы постнеклассической педагогики искусства.
The article carries out a theoretical analysis of the phenomenon of professional outlook of future teachers
of musical art that displays an organic relationship with the universals of pedagogical culture; describes
the main paradigms of education that have developed in the process of historical development of society;
examines hermeneutical essence of education and defines valuable potential of future music teachers’ professional outlook in the context of the formation of humanistic paradigm of post­nonclassical art pedagogy. It is outlined two approaches to the problems: the first one— classic (Kuhn’s concept of paradigm), and the second one — which reflects changes in every branch of science and demonstrates transition from clas­ sical science to neoclassic and post­neoclassic. It is analysed such paradigms of education as traditionalistic­ conservative, rationalist (behavioral) and humanistic (phenomenological­hermeneutic). It is defined
the context of mastering the meaning of paradigm in art education that uses classical structure of scientific
knowledge of neoclassical approaches, in particular hermeneutic. It is foud out hermeneutical essence
of education based on understanding a natural methodological process of cognition and self­cognition, which are the sources of valuable and semantic self­identity. In connection with it, it is defined the relevance
of future music teachers training with prevailing professional outlook based on hermeneutics, reflecting
organic union of educational universals of culture: pedagogical worldview, artistic outlook, music teacher’s
self­identity in ontological, sense and methodological coordinates. According to the results of theoretical
analysis, it is presented the value of future music teachers’ potential professional outlook in the context
of formation of post­neoclassical humanistic paradigm of pedagogy of arts.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/18224/1/Tkach_MM_1_2016_IM.pdf
Ткач, Марія Михайлівна (2016) Професійне світорозуміння майбутніх учителів музичного мистецтва у контексті гуманістичної парадигми освіти Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі : науковий журнал (1). с. 20-25.