Професійне світорозуміння майбутніх учителів музичного мистецтва у контексті гуманістичної парадигми освіти
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/18224/
|
|
Title |
Професійне світорозуміння майбутніх учителів музичного мистецтва у контексті гуманістичної парадигми освіти
Профессиональное миропонимание будущих учителей музыкального искусства в контексте гуманистической парадигмы образования Future Music Teachers’ Professional Outlook in Context of Humanistic Paradigm of Education |
|
Creator |
Ткач, Марія Михайлівна
|
|
Subject |
Збірники наукових праць
|
|
Description |
У статті здійснено теоретичний аналіз феномена професійного світорозуміння майбутніх учителів музичного мистецтва, що відображає органічний взаємозв’язок з універсаліями педагогічної культури; схарактеризовано основні парадигми освіти, що склалися у процесі історичного розвитку суспільства; розкрито герменевтичні сутності освіти та визначено ціннісний потенціал професійного світорозуміння майбутніх учителів музичного мистецтва в контексті ста новлення гуманістичної парадигми постнекласичної мистецької педагогіки. В статье осуществлен теоретический анализ феномена профессионального миропонимания будущих учителей музыкального искусства, отображающий органическую взаимосвязь с универсалиями педагогической культуры; охарактеризованы основные парадигмы образования, сложившиеся в процессе исторического развития общества; раскрыта герменевтическая сущность образования и определен ценностный потенциал профессионального миропонимания будущих учителей музыкального искусства в контексте становления гуманистической парадигмы постнеклассической педагогики искусства. The article carries out a theoretical analysis of the phenomenon of professional outlook of future teachers of musical art that displays an organic relationship with the universals of pedagogical culture; describes the main paradigms of education that have developed in the process of historical development of society; examines hermeneutical essence of education and defines valuable potential of future music teachers’ professional outlook in the context of the formation of humanistic paradigm of postnonclassical art pedagogy. It is outlined two approaches to the problems: the first one— classic (Kuhn’s concept of paradigm), and the second one — which reflects changes in every branch of science and demonstrates transition from clas sical science to neoclassic and postneoclassic. It is analysed such paradigms of education as traditionalistic conservative, rationalist (behavioral) and humanistic (phenomenologicalhermeneutic). It is defined the context of mastering the meaning of paradigm in art education that uses classical structure of scientific knowledge of neoclassical approaches, in particular hermeneutic. It is foud out hermeneutical essence of education based on understanding a natural methodological process of cognition and selfcognition, which are the sources of valuable and semantic selfidentity. In connection with it, it is defined the relevance of future music teachers training with prevailing professional outlook based on hermeneutics, reflecting organic union of educational universals of culture: pedagogical worldview, artistic outlook, music teacher’s selfidentity in ontological, sense and methodological coordinates. According to the results of theoretical analysis, it is presented the value of future music teachers’ potential professional outlook in the context of formation of postneoclassical humanistic paradigm of pedagogy of arts. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/18224/1/Tkach_MM_1_2016_IM.pdf
Ткач, Марія Михайлівна (2016) Професійне світорозуміння майбутніх учителів музичного мистецтва у контексті гуманістичної парадигми освіти Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі : науковий журнал (1). с. 20-25. |
|