Запис Детальніше

Концепт руху у музичній творчості, теорії та педагогіці 20–30-х років ХХ ст.

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/18225/
 
Title Концепт руху у музичній творчості, теорії та педагогіці 20–30-х років ХХ ст.
Концепт движения в музыкальном творчестве, теории и педагогике 20–30-х годов ХХ в.
Concept of Movement in Musical Heritage, Theory and Pedagogy of 20-30s of 20 th Century
 
Creator Вишинський, Віталій Володимирович
 
Subject Збірники наукових праць
 
Description У статті досліджено концепт руху в музично­педагогічних системах першої третини ХХ ст., визначено його значення для музичної творчості та теорії зазначеного періоду, вивчено харак­тер використання поняття в музично­теоретичних системах художніх епох минулого.
В статье исследован концепт движения в музыкально­педагогических системах первой трети ХХ в., определено его значение для музыкального творчества и теории обозначенного
периода, изучен характер использования понятия в музыкально­теоретических системах художественных эпох прошлого.
The concept of movement in music education systems of the first third of 20th century is analyzed. Its
meaning for musical theory and creative work of the following period is defined. The approach to its
application in music theory of art periods of the past is scrutinized. The goal of research is to reveal preconditions and historical heredity in usage of the concept of movement
in musical practice of the first third of 20 th century. The tasks of research are to define the significance
of the concept of movement for music creative work, music theory and pedagogy of the first third of 20 th century;
to research the tradition of distraction of the concept of movement in different musical­theoretical systems
of the past. The object of the research is the situation in music art and pedagogy of that period, while the subject
of the research is the mode of operation of the concept of movement in indicated fields of music activity.
In music art from Antiquity till the 20 th century philosophical and aesthetic aspects of different concepts
of movement accelerated development of its new forms, principles and techniques. Movement was considered
as the way of comprehension of the nature of music, its actuality and subject. Further, in 20 th century composers
were inspired by the concept of movement primarily because of the specific scientific and technical mode
of the epoch. The same situation happened in music theory of the first third of the 20 th century. Conversely, for music pedagogy of the period the views of Antiquity were pivotal. In the new systems of music education movement was considered a channel for passing a content of music to the pupil, a force that directly affected person’s inner world. The idea of identity of music and psychological movement was specifically important. Thus, the concept of movement proved to be the centrepiece in connection between ancient and modern ideas of music education.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2016
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/18225/1/Vishinskiy_MM_1_2016_IM.pdf
Вишинський, Віталій Володимирович (2016) Концепт руху у музичній творчості, теорії та педагогіці 20–30-х років ХХ ст. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі : науковий журнал (1). с. 56-61.